FANtv-nl-logo-mobile

gordingen ??

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
07 mrt 2002 19:06 #1 door Guests
gordingen ?? werd gestart door Guests
Goedendag,

Ik heb een vraag over een aantal balken in mijn huis. Het gaat over de eerste verdieping waar we de slaapkamer willen opknappen. Wat is nu de vraag ? Ons huis heeft een schuin dak net zoals de meeste huizen in Nederland (bouwjaar 1963). Het dak is door middel van spanten en gordingen geconstrueerd zoals dat de altijd het geval is. Aan deze constructie wil ik NIET komen; dat zou een aantasting van de constructie van het dak betekenen. Maar nu heeft mijn slaapkamer een plafond dat opgebouwd is uit balken die dezelfde afmetingen hebben als de gordingen en de spanten en die over de gehele breedte van ons slaapkamer uitstrekken. Aan deze balken hangt de verlichting en uiteraard verder het plafond zelf, verder niets. Boven dit plafond zit verder de loze ruimte (de ruimte tussen het plafond en de schuine kap. Onze vraag is: kunnen deze balken worden afgezaagd zodat ik meer ruimte krijg doordat ik de schuine kap erboven erbij betrek ? Weet iemand een bouwtechnisch constucteur die ik het kan vragen ? (Regio Utrecht).

Groet,

Eppie

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
08 mrt 2002 16:24 #2 door Guests
Beantwoord door Guests in topic gordingen ??
Als de balken in het plafond niet veel kracht te verweken kregen zouden ze niet zo dik uitgevoerd zijn als de balken die het dak dragen. Meestal leunt een schuin dak ook niet in zijn geheel op de buitenmuren, maar ook gedeeltelijk op de vloer (via dragende muren of balken).

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 mei 2002 18:05 #3 door Guests
Beantwoord door Guests in topic gordingen ??
Let goed op

Deze balken houden de muren van de tweede verdieping bij elkaar, want ze zitten vast aan de muurbalken die boven op de muren lopen.
doordat de dakspanten schuin naar beneden lopen drukken deze de bovenkant van de muren naar buiten,De enigste manier lijk mij om de dakspanten horizontaal te verbinden om het uitzakken te voorkomen. Raadpleeg hiervoor wel een aannemer of iemand die bekend is met constructies.
succes

Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden

© FANtv.nl