FANtv-nl-logo-mobile

Geluidsisolatie van een muur met buren

• Herman
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
02 juli 2002 09:51 #1 door Herman
Geluidsisolatie van een muur met buren werd gestart door Herman
Hoe kan ik het beste een muur isoleren tegen geluid.

het geval is dat de buren een nogal krijsende baby hebben, welke regelmatig de nachtrust verstoort. Onze huizen zijn redelijk gehorig. Contactgeluid vind ik niet zo erg, dat komt nauwelijks voor, maar vooral het geluid via de lucht zou ik willen beperken.

Ik denk eraan om rachels tegen de muur te bevestigen, en daar gipsplaat tegen. Ertussen een geluidsisolerende laag.

-hoe bevestig ik de rachels zo geluidsarm mogelijk
-wat voor geluidsisolatiemateriaal is het beste

-zie ik dingen over het hoofd?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 juli 2002 05:36 #2 door Guests
Beantwoord door Guests in topic Geluidsisolatie van een muur met buren
Het mooiste is om een losse voorzetwande te monteren die de muur helemaal niet raakt. Hiervoor moet je de muur kunnen vastklemmen tussen plafond en vloer. Dit is in de meeste gevallen niet te doen.

Wat wel kan is gebruik maken van Riband (van Rigips). Deze band plaats je tussen je rachel en de muur. Probeer ook met minimale aantal contactpunten te werken (schroeven in de muur). Als afwerking kan je (naast de isolatie tussen de rachels) gebruik maken van gipsvezel platen. Deze dempen het geluid al redelijk goed van zichzelf. Dit in combinatie met band en isolatie geeft een goed resultaat.

Success.

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
31 juli 2002 10:22 #3 door Guests
Beantwoord door Guests in topic Geluidsisolatie van een muur met buren
Beste Herman

Ik heb ook veel overlast van de buren. Wij hebben een slecht geisoleerde tussenwoning waarvan de tussenwand tussen de twee huiskamers bestaat uit een muur van 18 cm beton. Bij ons op de bank kon je zo ongeveer volgen wat er bij de buren gezegd werd.
Ik heb toen de muur aan mijn kant geisoleerd met Isofix. Dit is in ieder geval verkrijgbaar bij Gamma en de Praxis. Isofix is een soort schuimrubber (vergeef me als ik het niet juist zeg) Het bestaat uit 2 zaken nl ten eerste Isofix rachels) welke je om de 50 cm moet lijmen op je muur en waarin een metale strip zit en platen isofix van 100X50X3,5 cm die je er tussen plakt op de muur.
Op deze manier ontstaat een wand van 3,5 cm dikke schuimrubber welke geen harde delen bevat welke geluid kunnen overdragen.
Ik heb hiertegenaan gipsplaten gemonteerd, te schroeven in de metalen strip die in de rachels zit. zorg er wel voro dat gipsplaten nergens de oorspronkelijke muur/vloer/plafond raken.
Het gewone stemgeluid overdracht was ik geheel kwijt door deze handelingen. Deskundigen hebben mij verteld dat het nog beter is als deze platen aan de kant van de veroorzaker zitten, maar dat lukt niet altijd. (bv bij piano geluid tegen te houden )
Ik ben kontact geluid zeker niet kwijt, maar dat komt omdat dit niet alleen door de muur ook ook door de plafonds en vloeren wordt overgedragen. Wij kunnen het verschil heel goed merken doordat in het trapportaal dit niet gedaan is en ook niet in de hal. Hier hoor ik de buren nog op volle sterkte.
Het is zeker geen goedkope oplossing. Dus als je even geduld heb krijst de baby niet meer.
Gamma heeft deze pakketten isofix regelmatig in de aanbieding. ze zijn nu t/m 3 aug 27.99 voor 21.95 euro per pakket.

Veel succes

Kick de Wolff
Zoetermeer

Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden

© FANtv.nl