FANtv-nl-logo-mobile

Schoonmaken van deur/raam open haard...

• LiMau
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
14 dec 2005 08:53 #1 door LiMau
Wij zijn in het trotse bezit van een prachtige haard.

Deze is voorzien van een liftdeur zeg maar. Dit is een glazen deur/plaat die je omhoog schuift en dan bij/in de haard kunt.

Echter wordt deze erg smerig en ik wil deze graag schoonmaken, maar kan er dus niet goed bij. Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft misschien wat ideeën voor mij hoe ik deze nu makkelijk schoon kan maken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
14 dec 2005 09:18 #2 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...
Dubbelpost GJC38700.5132407407

Lees meer
21 dec 2005 13:19 #3 door arno.s
Beantwoord door arno.s in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...
LiMau,

Je kan het glas schoonmaken met Kachelruitenreiniger ( reinigen van kachelruitjes ), dat gebruiken wij zelf ook en werkt heel goed. Mijn zwager gebruikt "gewoon" amonia. Een tip van vroeger; na het schoonmaken en drogen van de kachelruiten, de ruit goed inwrijven met een krant. Dit helpt echt! De ruit blijft langer schoon.

Het belangrijkste is natuurlijk goed stoken. Liefst alleen eikenhout, dat 70 tot 80% droog is. Geen dennehout en/of rommel verbranden en de kachel niet "smoren", dit geeft meer roetvorming.

Marco

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
21 dec 2005 13:39 #4 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...
Afgezien van dat het een dubbelpost was. De eigenlijke vraag was niet hoe je het kunt voorkomen of schoonmaken, maar hoe je erbij kunt om het schoon te maken.
Doet niets af aan je waardevolle tips hoor Marco, het was alleen de vraag niet. Misschien heb je daar ook een tip voor, want ik zou het niet weten.

Lees meer
22 dec 2005 05:12 #5 door jansw13
Beantwoord door jansw13 in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...
je kan een kachelruit veel beter schoon makenmet halfvolle melk en een oude doek. Als het koolaanslag is tenminste (zwarte aanslag door het stoken) kachelruitreniger geeft op den duur toch een doffe aanslag op het glas. Met melk vliegt de aanslag er af, en je ruitje is weer streeploos, helderschoon!

Kun je niet een oude doek in melk dopen, en deze achter de wand langs trekken? of kun je er in het gegheel niet bij?

Dan zal je toch het één en ander moeten demonteren.

lizette

Lees meer
28 mei 2006 08:30 #6 door thyz
Beantwoord door thyz in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...

LiMau schreef :

Wij zijn in het trotse bezit van een prachtige haard.

Deze is voorzien van een liftdeur zeg maar. Dit is een glazen deur/plaat die je omhoog schuift en dan bij/in de haard kunt.

Echter wordt deze erg smerig en ik wil deze graag schoonmaken, maar kan er dus niet goed bij. Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft misschien wat ideeën voor mij hoe ik deze nu makkelijk schoon kan maken.

Hallo als je een Kalfire gesloten openhaard / liftdeurhaard hebt kun je die eenvoudig kantelen. ( zie gebruiksvoorschriften fabriek ) of mail naar Kalfire voor een instructie boekje.

Een M-design open openhaard / liftdeurhaard is lastiger te kantelen, maar het kan wel.

Het schoonmaken van de ruit doe je met Evergreen, die kun je kopen bij kachelplaats in Wijhe 0570-524410 of in de afd materialen webshop , of bij een goede kachelboer in de buurt.[img]smileys/smiley1.gif[/img]

[ook hier niet spammen. topic dateert uit 2005] Trein38865.5946064815

Trein

Lees meer
05 okt 2006 09:02 #7 door Jac50
Beantwoord door Jac50 in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...
Vandaag kwam mijn buurvrouw van in de 70 een kopje koffie drinken, terwijl mijn vrouw bezig was met het proberen schoon te krijgen van de kachelruitjes van onze nieuwe houtkachel. Aangezien haar pogingen niet echt effect resulteerden vroegen we aan Nel (de buurvrouw) of ze geen tip had voor ons. Welnu, na enig nadenken wist ze het weer, je moet de as uit de kachel gebruiken, op een nat sponsje aanbrengen, niet op de schuurkant, en daarmee de ruitjes poetsen. Ze voegde de daad bij het woord en ja hoor, de ruitjes werden weer schoon. Verder had ze nog als advies dat je niet te lang moet wachten met het schoonmaken, omdat anders de kans bestaat dat de roet inbrandt en dan krijg je ze echt niet meer schoon.

Zo zie je maar, de meeste mensen zoeken de oplossingen buitenshuis, terwijl de oplossing letterlijk binnen handbereik is.

Groetjes, Rob

Lees meer
03 jan 2007 16:42 #8 door thunder17
Beantwoord door thunder17 in topic Schoonmaken van deur/raam open haard...
Misschien beter laat, dan nooit. In sommige dierenzaken/of elders kan je stevige magneten met een borstel kopen, die je aan de binnenkant van het glas bevestigt. Aan de buitenkant plaats je ook een magneet, die de binnenmagneet aantrekt. Op deze manier kan je vanaf de buitenkant de binnenmagneet in beweging brengen. je kan het glas wel al van te voren met de door andere forumleden genoemde schoonmaakmiddelen inspuiten. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip.

antonie

Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden