FANtv-nl-logo-mobile

Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding.

• thelatinworld
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15 dec 2011 11:35 #1 door thelatinworld
Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding. werd gestart door thelatinworld
Hallo klussers,

Na het aanbrengen van vele meters kabel en bijbehorende talrijke verbindingen in de electro-installatie van de woning vraag ik mij af of het mogelijk is om uit te testen of alle verbindingen goed zijn gemaakt. Is daarvoor een standaard test of heeft iemand tips?

Verder zou ik graag willen weten hoe ik kan testen of de aarding goed is (voldoende lage ohmse weerstand).

Alvast bedankt.

Hubert.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 jan 2012 14:28 #2 door woonviDilla
Beantwoord door woonviDilla in topic Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding.
beetje elektro installateur heeft wel een aardingsmeter die kan controleren of je aardlek werkt, wat de uitschakelweerstand is, en wat je aardweerstand is.

nog geen 3 minuten werk. stekker in de wcd druk op de knop en resulaat binnen 5 tellen.

Kost vast niet zoveel, zou er gewoon eens naar informeren. wij voeren deze metingen geregeld uit.

Lees meer
28 jan 2012 15:07 #3 door Frederik
Beantwoord door Frederik in topic Re: Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding.

MarcelS schreef : beetje elektro installateur heeft wel een aardingsmeter die kan controleren of je aardlek werkt, wat de uitschakelweerstand is, en wat je aardweerstand is.
nog geen 3 minuten werk. stekker in de wcd druk op de knop en resulaat binnen 5 tellen.
Kost vast niet zoveel, zou er gewoon eens naar informeren. wij voeren deze metingen geregeld uit.

Hallo MarcelS,
nadat Hubert « vele meters kabel en bijbehorende talrijke verbindingen in de electro-installatie van de woning » heeft aangebracht, zit hij waarschijnlijk niet te wachten op een bezoek van een installateur die - toch al de past hebbend aan al die doe-het-zelvers - alleen met zijn Fluke de aarde mag komen doormeten.
Hubert wil alleen weten of zijn installatie veilg is en hoe hij dit zelf kan controleren.
Aan een doorverwijzing als het moeilijk wordt naar een installateur is Hubert niet gediend.
Groetjes,
Draaistroom

Onnavolgbaar slachtoffer van de wet van behoud van ellende

Lees meer
31 jan 2012 23:42 #4 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Re: Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding.
tis bij mij een beetje roestig (mts eh 20+ jaar terug) maar was er niet een formule waar bij je de lengte van de koperdraad plus de diameter vd koperdraad maal de standaard weerstand van koper invoerde en daar kwam dan een ohmse weerstand uit. (maal 2, heen en weer anders is je fluxkabeltje te kort ;) en dan zit je toch aardig in de buurt met je gewone digitale fluxmeter (wel even een stekker gebruiken waar je je fluxpennen in vast schroeft anders gaat het daar fout.)
Aan de andere kant een stekker die omstebeurt met nul en aarde en fase en aarde doorverbind om de retour te maken zo meet je alle aders onderling.
Als je aarding tot de meterkast goed is en daarvoor was je aarding vanuit de meterkast de grond in ook goed dan zal dat daarna ook wel zijn toch?
en anders tja dan is zo'n profie-ding zoals al eerder beschreven nodig.
Weet iemand van de ervaren electromonteurs die formule niet?

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Lees meer
01 feb 2012 09:58 #5 door Frederik
Beantwoord door Frederik in topic Re: Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding.
Hallo Copycat,
bij mij is het 50+ jaar geleden maar....

In « Begrippen en toepassingen in de electrotechniek » door ir K. de Koning (Stam 1956) vond ik dat de weerstand R van een stuk koperdraad van 1m lengte en 1mm2 doorsnede 0,0175 Ω bedraagt.
Die waarde per m en per mm2 wordt de soortelijke weerstand (ρ) genoemd en uitgedrukt in Ω.mm²/m.
De weerstand van een draad is dus recht evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. In formulevorm :

R = ρ x L / D Ω

Hierin is :
ρ de soortelijke weerstand in Ω.mm²/m (0,0175 voor hard koper, 0,0167 voor zacht koper)
L de lengte van de kabel in m
D de doorsnede van de kabel in mm².

Dit alles bij 20°C.

Anders : Rt°C = R20°C x {1 + α.(t-20°C)}

Hierin is α de temperatuurcoëfficient van koper : 0,00393

Ik hoop dat je hieraan iets hebt.
Als je de aardweerstand berekend hebt hoor ik graag hoe je dat gedaan heb met je FLUKE.
Groetjes,
Draaistroom

Lees meer
01 feb 2012 15:36 #6 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Re: Test of alle verbindingen goed zijn, test aarding.
Dat is snel Draaistroom :)

Maare volgens mij was Hubert de gene die zelf wilde testen.

:P

Ik schroef het gewoon in elkaar controleer alle verbindingen en zet de spanning er op.
(Meterkast vernieuwen en later de groepen (leidingen) heb ik zelf gedaan en nooit problemen gehad. ook niet getest of zo.) :)
Gewoon opletten wat je doet(vooral geen nulleje "lenen" van een andere groep zeg maar) en wcd en lichtpunten tellen voor belasting 230vac x16A is max.
klaar.

Maar ja ik ben ook geen electraman maar electronica/mechanica.

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Lees meer
01 feb 2012 16:28 #7 door Frederik

copykat schreef : Dat is snel Draaistroom :)

« Forumbezoek is omgekeerd evenredig met de buitentemperatuur »

Ik schroef het gewoon in elkaar controleer alle verbindingen en zet de spanning er op.

« Zo heb ik het ook gedaan, maar omdat ik geen aardmeter bezit heb ik een aardpen van 2m op een altijd vochtige plek in de grond geslagen. »

Vooral geen nulleje "lenen" van een andere groep.

« Zeer verleidelijk. Spaart kabel. Het is 5x2,5mm2 of 3x3x2,5mm2 »

Maar ja ik ben ook geen electraman maar electronica/mechanica.

« Ik ook niet : mechanische technologie »

Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden