- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gas, Water en Elektra
- bewegingsdetectors
bewegingsdetectors
- dyessonseats
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
31 dec 2011 12:24 #1
door dyessonseats
bewegingsdetectors werd gestart door dyessonseats
Omdat er één van onze bewegingsdetectors defect was ben ik gisteren om 2 nieuwe geweest. De meest gewone detectors genomen.
Ze zijn aangesloten op 4 lampen, en vroeger werkte dit waar ik ook voorbij één van de sensors kwam dat de lampen aanschoten. Op dezelfde manier aangesloten denk ik, maar het werkt niet. (blauw en rood op stroom, en dan de bruine) Bij de één werkt het perfect, maar de andere wil niet.
Bij mijn schakelaar in huis kan ik de lampen altijd aanzetten (en dan hoor ik de 2e sensor 1 keer klikken). Als ik de schakelaar op de stand zet voor detectie, dan doet de 2e niets, wel werkt de 1e als ik voorbij wandel.
Zouden er soorten detectors bestaan? Want deze die er eerst ging op die plaats was precies een complexer model. Zouden dat er met wisselschakelaar kunnen zijn? (was Luxomat RC-Plus 230 :: www.luxomat.com/nl/pdf/nl/Pagina%20RC-plus%20NL%20A4.pdf)
Geen idee hoe het binnen is aangesloten, want was reeds voorzien. het enige wat ik weet dat het werkte
Iemand raad?phantomtwister2011-12-31 16:50:14
Ze zijn aangesloten op 4 lampen, en vroeger werkte dit waar ik ook voorbij één van de sensors kwam dat de lampen aanschoten. Op dezelfde manier aangesloten denk ik, maar het werkt niet. (blauw en rood op stroom, en dan de bruine) Bij de één werkt het perfect, maar de andere wil niet.
Bij mijn schakelaar in huis kan ik de lampen altijd aanzetten (en dan hoor ik de 2e sensor 1 keer klikken). Als ik de schakelaar op de stand zet voor detectie, dan doet de 2e niets, wel werkt de 1e als ik voorbij wandel.
Zouden er soorten detectors bestaan? Want deze die er eerst ging op die plaats was precies een complexer model. Zouden dat er met wisselschakelaar kunnen zijn? (was Luxomat RC-Plus 230 :: www.luxomat.com/nl/pdf/nl/Pagina%20RC-plus%20NL%20A4.pdf)
Geen idee hoe het binnen is aangesloten, want was reeds voorzien. het enige wat ik weet dat het werkte

Iemand raad?phantomtwister2011-12-31 16:50:14
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
31 dec 2011 16:26 #2
door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic bewegingsdetectors
Volgens de schakelschemas op dezelfde site zijn het gewone schakelaars. daar kan je ook vinden hoe het aangesloten moet worden. Je zegt rood en blauw op de stroom en dan bruin. Daar raak ik je sl kwijt. wat sluit je nu waar op aan?
- dyessonseats
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2012 16:18 #3
door dyessonseats
Beantwoord door dyessonseats in topic bewegingsdetectors
ik heb bij beide op de L' de rode aangesloten, op de L de blauwe en op N de bruine.
www.luxomat.com/nl/pdf/nl/Schakelschemas%20BEG%20NL%20A4.pdf
www.luxomat.com/nl/pdf/nl/Schakelschemas%20BEG%20NL%20A4.pdf
- Anne-Marie
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
02 jan 2012 16:57 #4
door Anne-Marie
N = nul = blauw
L = phase = bruin
L' = schakel = meestal zwart
Blauw en bruin omwisselen dus.
L = phase = bruin
L' = schakel = meestal zwart
Blauw en bruin omwisselen dus.
- dyessonseats
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2012 17:32 #5
door dyessonseats
bedankt! Hier is het dus rood ipv zwart. Op deze 2 kabels zit stroom want heb het geprobeerd met een lamp.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
02 jan 2012 18:42 #6
door Anne-Marie
Hmm je zit in belgie. daar zijn de kleuren in principe hetzelfde. Zie ook nl.m.wikipedia.org/wiki/Lichtnet rood kan daar dus ook als phase gebruikt worden dan zou ik alleen geen bruin meer verwachten. Staat er op rood spanning? Met bewegingsmelder er tussen?
- dyessonseats
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2012 18:48 #7
door dyessonseats
Ik zal het morgen eens bekijken en eventueel een foto nemen.
Er zit nog zwart in de kabelboom ook, maar deze was voorheen niet aangesloten. Dus wellicht ook nu niet daar het wel werkte. Zoals ik ze heb aangesloten, werkt de ene wel perfect. Het is pas als ik de andere erbij doe dat deze ofwel kortsluiting geeft bij beweging, ofwel werkt hij niet.
Er zit nog zwart in de kabelboom ook, maar deze was voorheen niet aangesloten. Dus wellicht ook nu niet daar het wel werkte. Zoals ik ze heb aangesloten, werkt de ene wel perfect. Het is pas als ik de andere erbij doe dat deze ofwel kortsluiting geeft bij beweging, ofwel werkt hij niet.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
02 jan 2012 19:07 #8
door Anne-Marie
Blauw zou altijd nul n moeten zijn. wat er gebeurd als je de bewegingsmelder verkeerd om aansluit weet ik niet. ik zou beginnrn met n = blauw en l = bruin. of eigenlijk zou ik beginnen met de muilti meter na te meten wat nu wat is en in dr lasdozen kijken hoe de rest van de installatie is aangesloten.
- woonviDilla
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
03 jan 2012 14:07 #9
door woonviDilla
Beantwoord door woonviDilla in topic bewegingsdetectors
in NL is het in iedergeval zo dat rood (nu blauw) de nul is.
Oude kleuren NL:
fase - groen (nu bruin)
nul - rood (nu blauw)
aarde - grijs (nu geel/groen)
schakel - zwart (blijft zwart)
Oude kleuren NL:
fase - groen (nu bruin)
nul - rood (nu blauw)
aarde - grijs (nu geel/groen)
schakel - zwart (blijft zwart)
- dyessonseats
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
04 jan 2012 20:45 #10
door dyessonseats
het is gelukt, kabeltjes gewisseld. Moet me vergist hebben hoe het eerst was aangesloten
Bedankt!

Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden