- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gas, Water en Elektra
- nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
- Kennethka
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
03 jan 2012 12:44 #1
door Kennethka
thx,
/steven
nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast werd gestart door Kennethka
Hallo beste vakmensen!
Net een nieuw huis gekocht, jaartje of 100 oud, alle electra is ellende, en moet er dus uit!
Ik ben nu een kleine inventarisatie aan het maken, en hoop dat jullie me kunnen wijzen op beginnersfouten, of dingen waar ik overheen kijk.
Ten eerste zit mijn meter+groepenkast naast de voordeur. Dit wil ik veranderen zodat ik alles beter kan wegwerken.
Plan: Bij de voordeur alleen een hoofdschakelaar + hoofdzekering, daarna alles door naar de trapkast, waar de groepenkast komt.
Vraag 1: Mag dit zomaar, en moet de meter hier ook perse bij?
Dan de groepenkast zelf.
Ik wil 12 groepen, moet dus 3x aardlek hebben. Beltrafo en Hoofdschakelaar staan hier ook gepland.
Nu komt het tricky gedeelte;
Ik wil een home automation systeem maken, waar ik alles kan schakelen, automatisch danwel handmatig. Omdat ik veel meer moet verbouwen, stel ik dit project uit, maar wil al wel alle bekabeling voorbereiden.
Ik wil dus voor elke wcd, elk lichtpunt, en elke schakelaar een buis, direct naar de meterkast hebben, geen verdeeldoos in de kamer. Alle electra sluit ik vooralsnog conventioneel aan (maar wel alles in de meterkast), zodat alles handmatig zal werken, en ik het later aan kan passen om centraal te sturen.
Vraag 2: Mag ik alle aansluitingen rechtstreeks naar de meterkast laten komen (ik verwacht rond de 60 buizen). De buizen voor de begane grond gaan door de kruipruimte.
Mijn plan is om flexibel installatiebuis 16mm te gebruiken (max 4x 2.5mm2 draden voor hotelschakeling per buis). Ik ga geen aparte diktes gebruiken voor licht/wcd, gewoon alles 2.5mm2.
Vraag 3: Heeft iemand ervaring met speciale buizen die makkelijk geleiden? Speciale flexi draad? Heb ik dit nodig?
Vraag 4: Voor de 1e fase (alles direct geschakeld) moet ik een hoop verbindingen maken. Zijn er montagestrips die ik kan gebruiken, misschien speciale schakelkasten waar ik alles kan doorverbinden? Misschien een voorbeeldje?
Vraag 5: Zie ik iets over het hoofd? Ben ik goed bezig?
Alvast bedankt voor de (ongetwijfeld goede) adviezen, ik zie een hoop goede dingen op dit forum!
Net een nieuw huis gekocht, jaartje of 100 oud, alle electra is ellende, en moet er dus uit!
Ik ben nu een kleine inventarisatie aan het maken, en hoop dat jullie me kunnen wijzen op beginnersfouten, of dingen waar ik overheen kijk.
Ten eerste zit mijn meter+groepenkast naast de voordeur. Dit wil ik veranderen zodat ik alles beter kan wegwerken.
Plan: Bij de voordeur alleen een hoofdschakelaar + hoofdzekering, daarna alles door naar de trapkast, waar de groepenkast komt.
Vraag 1: Mag dit zomaar, en moet de meter hier ook perse bij?
Dan de groepenkast zelf.
Ik wil 12 groepen, moet dus 3x aardlek hebben. Beltrafo en Hoofdschakelaar staan hier ook gepland.
Nu komt het tricky gedeelte;
Ik wil een home automation systeem maken, waar ik alles kan schakelen, automatisch danwel handmatig. Omdat ik veel meer moet verbouwen, stel ik dit project uit, maar wil al wel alle bekabeling voorbereiden.
Ik wil dus voor elke wcd, elk lichtpunt, en elke schakelaar een buis, direct naar de meterkast hebben, geen verdeeldoos in de kamer. Alle electra sluit ik vooralsnog conventioneel aan (maar wel alles in de meterkast), zodat alles handmatig zal werken, en ik het later aan kan passen om centraal te sturen.
Vraag 2: Mag ik alle aansluitingen rechtstreeks naar de meterkast laten komen (ik verwacht rond de 60 buizen). De buizen voor de begane grond gaan door de kruipruimte.
Mijn plan is om flexibel installatiebuis 16mm te gebruiken (max 4x 2.5mm2 draden voor hotelschakeling per buis). Ik ga geen aparte diktes gebruiken voor licht/wcd, gewoon alles 2.5mm2.
Vraag 3: Heeft iemand ervaring met speciale buizen die makkelijk geleiden? Speciale flexi draad? Heb ik dit nodig?
Vraag 4: Voor de 1e fase (alles direct geschakeld) moet ik een hoop verbindingen maken. Zijn er montagestrips die ik kan gebruiken, misschien speciale schakelkasten waar ik alles kan doorverbinden? Misschien een voorbeeldje?
Vraag 5: Zie ik iets over het hoofd? Ben ik goed bezig?

Alvast bedankt voor de (ongetwijfeld goede) adviezen, ik zie een hoop goede dingen op dit forum!
thx,
/steven
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- woonviDilla
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
03 jan 2012 13:42 #2
door woonviDilla
Beantwoord door woonviDilla in topic nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
groepenkast mag je rustig zelf verplaatsen. echter de meter mag je zelf niet verplaatsen. je kunt een aanvraag indienen voor verplaatsing van je meter, maar dat kost de nodige centen.
alle buizen van schakelaars en wcd's mag je rustig allemaal naar de meterkast toe brengen. centraaldozen is niet verplicht, als het maar bereikbaar is.
voor alle leidingen flexibele buis gebruiken zal ik persoonlijk afraden. langere afstanden is lastig draad trekken helemaal als er een paar bochten inzitten. beste is gewoon vaste buis 16mm gebruiken. je hebt low friction buis, die hebben een laagje aan de binnenkant van de buis waardoor het makkelijker zou zijn om draad te trekken.
voor je verbindingen van je fasedraden, zou je gebruik kunnen maken van klemmenstroken op een din rail. zo kan je makkelijk fases samenvoegen / doorlussen. desgewenst ook zekeren per uitgaande fasedraad.
Let wel op het maximum vermogen per fase. en weet wat je doet. maar zolang je het vermogen in de gaten houd en alles goed afzekerd, zie ik ook hier geen problemen.
je grootste probleem is de meterverplaatsing. dit mag je gewoon niet zelf uitvoeren, en zal je een hoop centen kosten.
suc6 met je project. vind het wel interessant om te volgen. heb zelf ook home automation, maar dan met klik aan klik uit. achter elke plafonddoos en wcd / schakelaar zit ook een zender/ontvanger ingebouwd. (woonkamer tenminste)
edit: las dat je alles in 2,5mm2 wilt uitvoeren. ik zou gewoon de schakeldraden naar de lampen en schakelaars zwart 1,5mm2 houden. duidelijk voor jezelf en schakeldraden horen zwart te zijn, en niet bruin bijvoorbeeld. (mag uiteraard wel 2,5mm2 zwart gebruiken hiervoor als dat je bedoeling was)
edit: en ja er is ook VD draad wat soepeler is, maar dat is fors duurder al de goedkopere soorten. zal persoonlijk gewoon kijken naar Nexans, of Donne draad. Donne gebruiken wij dagelijks op het werk en voldoet prima. wil je lastig draad trekken haal dan niet het "eigen merk" spul van de bekende bouwmarkt "dat zeg ik" die is zo stug niet normaal.MarcelS2012-01-03 16:54:43
alle buizen van schakelaars en wcd's mag je rustig allemaal naar de meterkast toe brengen. centraaldozen is niet verplicht, als het maar bereikbaar is.
voor alle leidingen flexibele buis gebruiken zal ik persoonlijk afraden. langere afstanden is lastig draad trekken helemaal als er een paar bochten inzitten. beste is gewoon vaste buis 16mm gebruiken. je hebt low friction buis, die hebben een laagje aan de binnenkant van de buis waardoor het makkelijker zou zijn om draad te trekken.
voor je verbindingen van je fasedraden, zou je gebruik kunnen maken van klemmenstroken op een din rail. zo kan je makkelijk fases samenvoegen / doorlussen. desgewenst ook zekeren per uitgaande fasedraad.
Let wel op het maximum vermogen per fase. en weet wat je doet. maar zolang je het vermogen in de gaten houd en alles goed afzekerd, zie ik ook hier geen problemen.
je grootste probleem is de meterverplaatsing. dit mag je gewoon niet zelf uitvoeren, en zal je een hoop centen kosten.
suc6 met je project. vind het wel interessant om te volgen. heb zelf ook home automation, maar dan met klik aan klik uit. achter elke plafonddoos en wcd / schakelaar zit ook een zender/ontvanger ingebouwd. (woonkamer tenminste)
edit: las dat je alles in 2,5mm2 wilt uitvoeren. ik zou gewoon de schakeldraden naar de lampen en schakelaars zwart 1,5mm2 houden. duidelijk voor jezelf en schakeldraden horen zwart te zijn, en niet bruin bijvoorbeeld. (mag uiteraard wel 2,5mm2 zwart gebruiken hiervoor als dat je bedoeling was)
edit: en ja er is ook VD draad wat soepeler is, maar dat is fors duurder al de goedkopere soorten. zal persoonlijk gewoon kijken naar Nexans, of Donne draad. Donne gebruiken wij dagelijks op het werk en voldoet prima. wil je lastig draad trekken haal dan niet het "eigen merk" spul van de bekende bouwmarkt "dat zeg ik" die is zo stug niet normaal.MarcelS2012-01-03 16:54:43
- woonviDilla
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
03 jan 2012 13:59 #3
door woonviDilla
Beantwoord door woonviDilla in topic nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
je kunt wel "als je de hoofdzekering kast beneden wilt houden" (en dat raad ik aan, anders moeten ze de gehele voedingskabel gaan zitten aanpassen en gaan lassen) alvast een leiding leggen richting je nieuwe groepenkast met daarin fase, nul en aarde draad (massief 6mm2) als je dan je meter wilt laten verplaatsen dan hoef je iig niet de uren en materialen voor de verplaatsing van de voedingskabel te betalen omdat je dat zelf al gedaan hebt. dan kan de energiemaatschappij dit zo aanwerken op hun meter. (maar uiteraard kan je dit alles beter eerst voorleggen aan hun, voordat je hier mee zou gaan beginnen)MarcelS2012-01-03 17:00:18
- Kennethka
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
03 jan 2012 23:13 #4
door Kennethka
thx,
/steven
Beantwoord door Kennethka in topic nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
hi Marcel,
Bedankt voor je inzichten en meedenken, en natuurlijk ben ik van plan alle standaard kleuren aan te houden voor de draden.
Het zou mooi zijn als ik de meter in de trapkast kan zetten, maar ik vraag me af in hoeverre NUON toelaat om de meter na een schakelaar te zetten. Dat is natuurlijk vragen om fraude..
Ik heb nagedacht over RF voor alle home automation schakelingen, maar omdat ik toch alles moet herbedraden is het een stuk makkelijker om het op deze manier te doen.
Mijn volgende bedradingsplanning gaat naar;
- contact sensoren (raam/deur)
- temperatuur sensoren
- bewegingsmelders (binnen/buiten)
- antenne
- (U)TP bekabeling
- luidsprekerbekabeling
- Laagspanning distributie (LED/Halogeen)
- ...
Bedankt voor je inzichten en meedenken, en natuurlijk ben ik van plan alle standaard kleuren aan te houden voor de draden.
Het zou mooi zijn als ik de meter in de trapkast kan zetten, maar ik vraag me af in hoeverre NUON toelaat om de meter na een schakelaar te zetten. Dat is natuurlijk vragen om fraude..
Ik heb nagedacht over RF voor alle home automation schakelingen, maar omdat ik toch alles moet herbedraden is het een stuk makkelijker om het op deze manier te doen.
Mijn volgende bedradingsplanning gaat naar;
- contact sensoren (raam/deur)
- temperatuur sensoren
- bewegingsmelders (binnen/buiten)
- antenne
- (U)TP bekabeling
- luidsprekerbekabeling
- Laagspanning distributie (LED/Halogeen)
- ...
thx,
/steven
- confidence
- Bezoeker
-
04 jan 2012 15:37 #5
door confidence
Beantwoord door confidence in topic nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
De Groepenkast mag van de meter verwijderd zijn indien deze binnen een klein aantal meters is geplaatst en brandvrij is gelegt. En met paar meter bedoel ik echt een paar meter zal morgen eens in de NEN 1010 kijken hoeveel meter dit precies is. Is dit niet zo dan zal deze gezekerd moeten worden, en zul je dus inverband met selectieviteit geen 16A zekeringen meer toe kunnen passen voor de eindgroepen.Dus het is zeker aan te raden om alles te verplaatsen naar de trappenkast. Wat betrefd het gebruik van flexibel ben ik persoonlijk niet zo'n fan alleen op korte stukken. En indien wel gebruik maak ik altijd gebruik van buis met daarin de VD draad altijd er al in. Ik zou ook even kijken gezien het aantal groepen wat je wil gaan plaatsen met daaraan het vermogen... Even kijken of je een 3 fase voeding binnen krijgt... Misschien eerst even kijken wat je denkt aan verbruikers vaatwasser, wasmachine, wasdroger etc.... Verder de algemene groepen voor verlichting verdelen over meerdere aardlek zodat in het geval van uitval er nog wel verlichting blijft branden.Boven het aanrecht gebruik maken van meerdere groepen.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
04 jan 2012 16:49 #6
door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
Kruipruimte kan vochtig worden. Bij mijn weten mag je daar niet met gewone pvc buizen werken. grijze stootvaste buis met buitenkabel dacht ik. is wel eens eerder hier aan de orde geweest.
Meterkast zit tegenwoordig naast de voordeur zodat brandweer deze makkelijk kan uitschakelen. of dit ergens een formele eis is vannuit de nen1010 of het bouwbesluit weet ik niet.
Meterkast zit tegenwoordig naast de voordeur zodat brandweer deze makkelijk kan uitschakelen. of dit ergens een formele eis is vannuit de nen1010 of het bouwbesluit weet ik niet.
- Kennethka
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
09 jan 2012 10:32 #7
door Kennethka
thx,
/steven
Beantwoord door Kennethka in topic nieuw(oud) huis, nieuwe groepenkast
Ik heb nog een vraagje mbt leidingen die door de kruipruimte gaan lopen;
De leidingen gaan door de 'kruipruimte', maar die wordt afgesloten van enig vocht dmv plastic folie en gals/steenwol isolatie tussen de vloerbalken.
Is het dan Ok om de leidingen in normale montagedraad met flexibele buis uit te voeren?
De leidingen gaan door de 'kruipruimte', maar die wordt afgesloten van enig vocht dmv plastic folie en gals/steenwol isolatie tussen de vloerbalken.
Is het dan Ok om de leidingen in normale montagedraad met flexibele buis uit te voeren?
thx,
/steven
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden