- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gas, Water en Elektra
- Serieschakeling
Serieschakeling
- Frederik
-
Onderwerp Auteur
- Expert lid
-
Minder
Lees meer
17 jan 2012 08:03 #1
door Frederik
Onnavolgbaar slachtoffer van de wet van behoud van ellende
Serieschakeling werd gestart door Frederik
Hallo Allemaal,
Om de levensduur van de nog maar spaarzaam - en soms alleen nog maar onder de toonbank - verkrijgbare lampen aanzienlijk te verlengen heb ik een aantal (altijd) gelijktijdig brandende lampen in serie geschakeld en sommige combinaties zelfs met een dimmer.
Maar wat zou er kunnen gebeuren wanneer twee verbruikers met sterk afwijkend vermogens - bijvoorbeeld 1000W en 10W - in serie geschakeld werden.
Ik heb wat gerekend met U = I x R en P = U x I maar bij meting bleek al gauw dat de warme weerstand een factor 15 groter is dan de koude weerstand en dat daardoor de berekeningen niet meer klopten.
Wie helpt me uit de brand voordat het werkelijk brandt....
Bedankt alvast.
Groetjes,
Draaistroom
Om de levensduur van de nog maar spaarzaam - en soms alleen nog maar onder de toonbank - verkrijgbare lampen aanzienlijk te verlengen heb ik een aantal (altijd) gelijktijdig brandende lampen in serie geschakeld en sommige combinaties zelfs met een dimmer.
Maar wat zou er kunnen gebeuren wanneer twee verbruikers met sterk afwijkend vermogens - bijvoorbeeld 1000W en 10W - in serie geschakeld werden.
Ik heb wat gerekend met U = I x R en P = U x I maar bij meting bleek al gauw dat de warme weerstand een factor 15 groter is dan de koude weerstand en dat daardoor de berekeningen niet meer klopten.
Wie helpt me uit de brand voordat het werkelijk brandt....
Bedankt alvast.
Groetjes,
Draaistroom
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Lex-Janssen
- Elite-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
23 jan 2012 13:50 #2
door Lex-Janssen
Beantwoord door Lex-Janssen in topic Re: Serieschakeling
Waarom de lampen in serie geschakeld? Je kunt ze het beste parallel schakelen. Hiermee voorkom je dat de verbruiker van 10W veel te warm wordt.
- Frederik
-
Onderwerp Auteur
- Expert lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
23 jan 2012 15:03 #3
door Frederik
Hallo Jacovrie,
bedankt voor je antwoord en dat 'te warm' worden is net waarover het gaat.
Eerst warm, dan heet en tenslotte verbrand.
De serieschakeling is geen bewuste keuze.
De serieschakeling ontstaat automatisch indien er drie onafhankelijk geschakelde fasen met één nul en één aarde aangesloten worden op drie onafhankelijke gebruikers van 220V.
Elke individuele fase heeft dus een gemeenschappelijke nul.
Vraag nou niet waarom dat is....het is nu eenmaal zo.
Valt nu de schakelautomaat waarop tevens de nul is aangesloten af, dan worden de twee overgebleven gebruikers automatisch in serie geschakeld over 380V.
Zijn dat twee gelijke verbruikers dan is er niets aan de hand. Zijn het echter een radiator van 1000W en een wasmachine die net zijn programma heeft afgewikkeld....dan breekt de pleuris uit op het controlepaneeltje.
Eén van de oplossingen is de drie onafhankelijk schakelautomaten aan het begin vervangen door een vierpolige schakelautomaat (mooier : een vierpolige installatie-automaat) en aan het einde van de lijn (+20m) waar de verdeling plaats vindt naar de drie verbruikers de kroonsteen, waarmee de nul verdeeld wordt, vervangen door een vierpolige schakelautomaat met daar achter drie dubbelpolige (p+N) schakelautomaten, één voor elke verbruiker.
Zijn er nog meer veilige (goedkopere) oplossingen denkbaar ?
Kabels bijtrekken, nullen dus, is haast uitgesloten. Alles ingemetseld. Ik ben al blij dat ik de kabels heb teruggevonden....
Mij voor suggesties aanbevolen houdend,
Met vriendelijke groet,
Draaistroom
Beantwoord door Frederik in topic Re: Serieschakeling
jacovrie schreef : Waarom de lampen in serie geschakeld? Je kunt ze het beste parallel schakelen. Hiermee voorkom je dat de verbruiker van 10W veel te warm wordt.
Hallo Jacovrie,
bedankt voor je antwoord en dat 'te warm' worden is net waarover het gaat.
Eerst warm, dan heet en tenslotte verbrand.
De serieschakeling is geen bewuste keuze.
De serieschakeling ontstaat automatisch indien er drie onafhankelijk geschakelde fasen met één nul en één aarde aangesloten worden op drie onafhankelijke gebruikers van 220V.
Elke individuele fase heeft dus een gemeenschappelijke nul.
Vraag nou niet waarom dat is....het is nu eenmaal zo.
Valt nu de schakelautomaat waarop tevens de nul is aangesloten af, dan worden de twee overgebleven gebruikers automatisch in serie geschakeld over 380V.
Zijn dat twee gelijke verbruikers dan is er niets aan de hand. Zijn het echter een radiator van 1000W en een wasmachine die net zijn programma heeft afgewikkeld....dan breekt de pleuris uit op het controlepaneeltje.
Eén van de oplossingen is de drie onafhankelijk schakelautomaten aan het begin vervangen door een vierpolige schakelautomaat (mooier : een vierpolige installatie-automaat) en aan het einde van de lijn (+20m) waar de verdeling plaats vindt naar de drie verbruikers de kroonsteen, waarmee de nul verdeeld wordt, vervangen door een vierpolige schakelautomaat met daar achter drie dubbelpolige (p+N) schakelautomaten, één voor elke verbruiker.
Zijn er nog meer veilige (goedkopere) oplossingen denkbaar ?
Kabels bijtrekken, nullen dus, is haast uitgesloten. Alles ingemetseld. Ik ben al blij dat ik de kabels heb teruggevonden....
Mij voor suggesties aanbevolen houdend,
Met vriendelijke groet,
Draaistroom
- Anne-Marie
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
24 jan 2012 19:02 #4
door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Re: Serieschakeling
Je bent dus nog steeds aan het hobby-en met 3 fasen. heb je het eerdere advies al eens opgevolgd en er een installateur bij gehaald?
- Frederik
-
Onderwerp Auteur
- Expert lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
25 jan 2012 15:31 #5
door Frederik
Hallo KlaasG,
leuk je weer eens tegen te komen. Was natuurlijk te verwachten. Kennis van draaistroom is dun gezaaid en waaraan weinigen zich willen branden.
Om geen buil te vallen zal de installateur zeggen dat ik moet stoppen met het krachtstroomnet en vanaf de meter met 220V moet beginnen. Slopen dus. Niet dus.
Wat ik nastreef is een veilige installatie, al of niet volgens het boekje, die mij de laatste 10 tot 15 jaar een rustig gevoel geeft. Daarna zoeken de erfgenamen of de nieuwe bewoners het maar uit. Tegen die tijd zijn de woontrends dermate gewijzigd dat de binnenboel toch wordt afgebroken. Kunnen ze mooi de installatie meenemen.
Tot die tijd wil ik veilig wonen.
En ik moet je zeggen dat ik het knutselen aan de electrische installatie geen onplezierige bezigheid vind.
Dus we houden de installateur nog even buiten de deur.
Beleefd aanbevelend,
Draaistroom.
PS : De Avatar is de meter zoals ik die in 1997 aantrof. Daar was nooit een installateur bijgeweest.....
Beantwoord door Frederik in topic Re: Serieschakeling
KlaasG schreef : Je bent dus nog steeds aan het hobby-en met 3 fasen. heb je het eerdere advies al eens opgevolgd en er een installateur bij gehaald?
Hallo KlaasG,
leuk je weer eens tegen te komen. Was natuurlijk te verwachten. Kennis van draaistroom is dun gezaaid en waaraan weinigen zich willen branden.
Om geen buil te vallen zal de installateur zeggen dat ik moet stoppen met het krachtstroomnet en vanaf de meter met 220V moet beginnen. Slopen dus. Niet dus.
Wat ik nastreef is een veilige installatie, al of niet volgens het boekje, die mij de laatste 10 tot 15 jaar een rustig gevoel geeft. Daarna zoeken de erfgenamen of de nieuwe bewoners het maar uit. Tegen die tijd zijn de woontrends dermate gewijzigd dat de binnenboel toch wordt afgebroken. Kunnen ze mooi de installatie meenemen.
Tot die tijd wil ik veilig wonen.
En ik moet je zeggen dat ik het knutselen aan de electrische installatie geen onplezierige bezigheid vind.
Dus we houden de installateur nog even buiten de deur.
Beleefd aanbevelend,
Draaistroom.
PS : De Avatar is de meter zoals ik die in 1997 aantrof. Daar was nooit een installateur bijgeweest.....
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden