FANtv-nl-logo-mobile

boom op erfgrens

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
09 mei 2004 11:39 #1 door Guests
boom op erfgrens werd gestart door Guests
Mijn tuin grenst aan een groenstrook van de gemeente.Nu staat er een iep (15 meter hoog)op de gemeentegrond op 50cm afstand van mijn schutting en vlakbij mijn garage.Deze iep hangt voor meer dan 50% boven mijn tuin.Ik ondervindt heel veel hinder van de miljoennen zaadjes (voorjaar) en de bladeren (herfst)welke mijn huis,garage en tuin vervuilen.Ik heb heel veel tijd nodig om dit alles weer op te ruimen en ook verstopt en vervuild het mijn dakgoot en dak zowel van huis alsook garage. Tevens bestaat de kans dat de wortels van de boom schade toebrengen aan mijn funderingen en riool.De boom duuwt nu al de grond in mijn tuin en het terras op enkele plaatsen omhoog. Wat is er wettelijk geregeld voor deze situatie.Ik heb gehoord dat men de boom moet weghalen als hij zich binnen 2 meter van de erfschijding bevindt,klopt dit? Moet de gemeente deze boom kappen of kan ik hun aansprakelijk stellen voor de eventuele schade en de kosten voor het opruimen van de zaadjes en bladeren?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• de-kip
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 mei 2004 21:20 #2 door de-kip
Beantwoord door de-kip in topic boom op erfgrens
Ga eerst eens met de gemeente praten.

• boomverzorger
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 juni 2004 20:35 #3 door boomverzorger
Beantwoord door boomverzorger in topic boom op erfgrens
U geeft al aan dat U schade verwacht door wortels. Het is in de wet geregeld dat een grondeigenaar wortels die van buiten zijn erf naar binnen groeien mag kappen. (denk aan de plaatselijke APV waarin wellicht iets staat over schade toebrengen aan wortels eb de gevolgen ervan voor de bomen) Bij schade door wortels echter, is het ook weer zo, dat U geacht wordt het wortelkaprecht te kennen en geen aansprakelijkheid te kunnen afwenden op de boomeigenaar. overhangende takken e.d. mogen verwijdert worden maar altijd in overleg met de eigenaar. het is niet zo dat zomaar elke tak weggehaald mag worden. wilt de eigenaar niet meewerken dan zit een trip naar de bestuursrechter erin om je gelijk te halen. vaak maakt het ook uit wat er in de plaatselijke APV geregeld is omtrent snoeien. het aantasten van de boom(vorm) of zo'n schade aanbrengen dat die dood gaat mag natuurlijk niet. Informeer gewoon bij de plaatselijke (wijk)groenbeheerder of op het gemeente huis en leg je klacht uit..

Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden

© FANtv.nl