FANtv-nl-logo-mobile

Gewaswisseling in de moestuin

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 mei 2005 17:15 #1 door Guests
Gewaswisseling in de moestuin werd gestart door Guests
Ik ben in het bezit van een moestuin, maar ik teel dit jaar voor het eerst aardappelen.
Nu weet ik dat ze eens in de 4 jaar mogen terugkomen op hun oude plaats, gewaswisseling.
Ik heb dus 4 vakken gemaakt op te wisselen. Maar in een van de vakken staan tomaten.
Omdat dit familie is van de aardappel is mijn vraag nu:

Kan ik volgend jaar (of het jaar daarop) aardappelen zetten op de plaats waar de tomaten hebben gestaan?
Met vriendelijke groet,
Floor van Rijn

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
12 juni 2005 12:06 #2 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Gewaswisseling in de moestuin
Nee, dat kan beter niet. Lees hetvolgende maar eens:

Wisselteelt
Wisselteelt is belangrijk voor tal van gewassen. Aardappelen worden gevoelig voor aardappelmoeheid als ze vaker dan eens in de 4 jaar op dezelfde plek worden geteeld, kool wordt gevoelig voor knolvoet en voor tuinbonen kun je zelfs maar beter eens in de acht jaar hetzelfde stukje grond weer opzoeken. Daarom verdeel je de te telen groente in groepen en met die groepen loop van je van jaar tot jaar door je tuin heen. Traditioneel is een verdeling in 4 groepen. Dat is dan ook wel meteen het minimum, maar als je dat consequent toepast kan het ook voldoende zijn. Zeker als je binnen de groep ook nog enige variatie toepast. Je bonen en erwten (vlinderbloemigen) komen na vier jaar weer terug op dezelfde plek, maar als je de volgorde van de soorten dan omwisselt, staan je tuinbonen dus pas na 8 jaar weer op hetzelfde plekje.

De indeling van de groepen wordt bepaald door de gemeenschappelijke ziektegevoeligheid, door de verwantschap in mestbehoefte en in de mogelijkheden om ze in combinatieteelt te gebruiken (waarbij de vijand van de één wordt verjaagd door de geur van de ander). De traditionele vierendeling is (1) aardappelen en tomaten (is familie van elkaar), (2) blad-, wortel- en knolgewassen, (3) alle soorten koolgewassen en (4) peulvruchten: erwten en bonen (vlinderbloemigen). Wijk hier niet van af, ook niet door in de winter maar even boerenkool te zetten op het gedeelte waar je aardappelen had – vroeg of laat gaat het zich wreken!
Hiermee creëer je ook een goede bemestingsvolgorde in je tuin: de aardappelen en de kolen kunnen wel wat goedverteerde stalmest hebben en dus bemest je elk jaar twee van de vier delen van je tuin. De peulvruchten zijn allemaal vlinderbloemigen en voegen nog stikstof aan de grond toe – waar op hun beurt de aardappelen weer goed van gedijen. Voor een meer gedetailleerdere wisselteelt of voor een andere (in vijven of zelfs in zessen) verwijs ik je naar de boeken.

(bron: zelfvoorzienend leven)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden

© FANtv.nl