FANtv-nl-logo-mobile

last van oorwormen

• WBA
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
02 nov 2005 05:33 #1 door WBA
last van oorwormen werd gestart door WBA
[font="Arial, Helvetica, sans-serif"]Ik heb in mijn tuin veel last van oorwormen, geen paar maar met massa's tegelijk. Ze eten de planten op (rabarber, aardbeien en andere vaste planten).Ik weet dat ze eigenlijk onschadelijk zijn, maar toch zou ik er graag iets aan kunnen doen, omdat ik vele planten niet kan zetten, omdat ze gewoon worden opgegeten. Kan iemand me raad geven om deze beestjes te verminderen?Bedankt alleszins.[/font]

Bert

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29 nov 2005 21:30 #2 door VASTA_zx
Beantwoord door VASTA_zx in topic last van oorwormen
Sorry hoor [img]smileys/smiley19.gif[/img]nog nooit gehoord dat oorwormen planten opeten! Waren dat geen slakken?

[img]smileys/smiley19.gif[/img]

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
30 nov 2005 04:32 #3 door GJC
Beantwoord door GJC in topic last van oorwormen
Oorworm en bestrijding . Zou je dat wel doen?

Nog een mogelijkheid:

Oorwormen zijn gemakkelijk weg te vangen door een omgekeerde bloempot met hooi of gekreukeld papier op te hangen.

Hier nog een stukje van Ongediertewinkel.nl:
Wering en bestrijding:
Het komt vaak voor dat oorwormen woningen, caravans, tenten, e.d. binnendringen, vooral als het buiten erg droog is. Zij zoeken dan naar plaatsen die de voor hen noodzakelijke vochtigheid hebben. Een goede wering van oorwormen bestaat uit het dichten van spleten en kieren in de buitenmuur en het afsluiten van ventilatieopeningen met een deugdelijk rooster of met fijnmazig gaas. Vooral composthopen en ander organisch materiaal in de directe omgeving van de woning dienen te worden opgeruimd. Wanneer men veel overlast ondervindt van oorwormen kan men het beste trachten deze insecten weg te vangen en elders te deponeren of ze te doden met b.v. kokend water. Dit wegvangen kan b.v. geschieden door 's avonds vochtige doeken, dweilen of dubbelgevouwen jute zakken uit te leggen. Ook kan men omgekeerde bloempotten uitzetten, die losjes zijn gevuld met niet al te veel vochtige houtwol, stro of hooi. onder de rand van de bloempot legt men een steentje of stokje om de insecten de gelegenheid te geven in de potten te kruipen. Geheel afdoende zullen deze maatregelen echter meestal niet zijn. Een behandeling van de omgeving waar deze insecten zich schuilhouden met insecticiden moet beslist worden afgeraden. De zich overdag schuilhoudende oorwormen bereikt men niet of nauwelijks, terwijl een dergelijke behandeling wel allerlei andere insecten en vogels kan doden. Dit betekent dat ook de natuurlijke vijanden van de oorwormen gedood worden en de bestrijding dus een averechtse werking heeft.

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 dec 2005 10:10 #4 door Herman
Beantwoord door Herman in topic last van oorwormen
Voor zover mij bekend eet de oorwurm alleen andere insecten (bladluis, etc). Daarom doe ik juist moeite om de oorwurmen die in mijn tuin ronddraven, te behouden. (omgekeerde potjes met stro erin, op stokjes in de rozenperken.)

slakken kunnen behoorlijk huishouden in je planten, en houden zich overdag schuil in de grond. Neem eens een zaklamp, en kijk 's-avonds op een regenachtige dag eens of je veel slakken ziet (rond een uur of 10 's-avonds). Bij ons zijn het er zoveel, dat het af en toe lijkt alsof je over een grondpad loopt, als ik 's-avonds de hond uitlaat. Bij elke stap wel een slak onder je schoenzolen...

Lees meer
23 sept 2006 07:28 #5 door will-colaris
Beantwoord door will-colaris in topic last van oorwormen
OOrwormen eten wel degelijk plantaardig voedsel
zie > www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3095

het zijn grotendeels nachtdiertjes die naar buiten komen als het donker wordt. Dan zoeken ze naar allerlei voedsel dat uit een grote diversiteit bestaat. Ze eten zowel plantaardig als dierlijk materiaal.

Spacietje FfredD

Lees meer
09 aug 2009 08:33 #6 door Timo
Beantwoord door Timo in topic last van oorwormen
oorwurmen kunnen wel degelijk je planten opvreten.
www.ongediertebestrijdingmaarssen.nl/ins...cula_auricularia.htm
kijk hier maar es....

Lees meer
09 aug 2009 09:19 #7 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic last van oorwormen
hmm het topic is al 4 jaar oud en veel nieuws levert deze link ook niet echt op.

Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden

© FANtv.nl