FANtv-nl-logo-mobile

Oprit bestraten met tegels of met klinkers?

• Cesar
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
19 juli 2008 19:59 #1 door Cesar
Beste mensen,

graag wil ik jullie mijn volgende dilemma voorleggen...
Ik wil mijn oprit opnieuw bestraten en aangezien mijn terras gelegd is met tegels van 50 bij 50 cm zou ik deze graag door willen leggen op de oprit. Als ik om me heen kijk zie ik eigenlijk alleen maar dat een oprit wordt gelegd met klinkers.
Zou het onverstandig zijn om wel grote tegels te gebruiken (het lijkt me niet voor niets dat iedereen klinkers gebruikt) of zou het meevallen?
Heeft iemand ervaring met het leggen van grote tegels in een oprit? Vriendelijke groeten Martijn

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
20 juli 2008 07:54 #2 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
Risico op breuk van de tegels is groter. Je ziet het soms zelfs op stoepen. Als er vanwege een afrit veel autos over de stoeptegels rijden, kiezen veel gemeenten er voor om ipv 30x30 tegels, er 20x20 tegels neer te leggen.

Of je tegels heel blijven hangt van een aantal factoren af:

-afmeting van de tegel
-dikte van de tegel (4 of 6 cm)
-mate van stabilisatie en zakking van het zandbed (oude bed zo min mogelijk verstoren, aanvullen, goed aantrillen, met een trilplaat. Dan vlak afreien, paar zakken cement door de bovenlaag harken, en weer aftrillen.
-gewicht en bandbreedte van de auto
-snelheid waarmee de oprit bereden wordt (ook icm de helling van de oprit, als deze schuin ligt tov de weg, en je komt er hard opgeknald...)

Als je bovenstaande in gedachten houdt, en je zet je auto na de aanleg ook nog eens 2 weken niet op de oprit (ivm uitharden cement), dan zou ik persoonlijk gewoon de oude 50x50 tegels herbruiken. (mits deze 6cm zijn, 4cm tegels breken te gemakkelijk).

Lees meer
20 juli 2008 15:18 #3 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
Als je met een auto eroverheen gaat verzakken je tegels en dat zie je ook veel meer dan dat je er klinkers in gooit. Verder kan je klinkers halfsteens leggen of Visgraat (aan te bevelen) waardoor de boel strakker ligt en minder snel eruit te rijden is.

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
20 juli 2008 20:32 #4 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
Heb nog even bij mijn ouders gekeken, slechts 3 van de tig 60x40x6 betontegels zijn gebroken. Valt dus mee. Ze hebben het al wel 2x recht laten leggen, maar bij aanleg was niet afgetrild...

• Cesar
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
21 juli 2008 20:12 #5 door Cesar
Beantwoord door Cesar in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
Hallo KlaasG en Herman,
Fijn dat jullie zo goed meedenken, super!!
De tegels waar het om gaat zijn nieuwe tegels van 50x50 welke5 cm dik zijn. Er bestaat nog een andere variant van 6 of 7 cm (maar die zijn bijna niet te tillen zo zwaar) Gelukkig is ons eerste gedeelte een oprit van de gemeente...die vangt de grote klap op van de auto's. Groet Martijn

Lees meer
21 juli 2008 21:03 #6 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
Toevallig zijn ze hier de straat aan het renoveren. De gemeente heeft alle opritten daarbij ook opnieuw aangelegd. Daar gebruiken ze 30x30 voor en dan 10cm dik.

Hoe dik wil je het zand trouwens maken? Bij een oprit kan je beter iets dieper gaan. Een collega heeft voor het stabiliseren een speciale laag van het een of ander laten aanbrengen. Ik ben de naam vergeten en hij is op vakantie dus dat wordt lastig navragen. Bij wegen storten ze vaak eerst puin/grind om de boel te stabiliseren.

• Cesar
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
22 juli 2008 07:51 #7 door Cesar
Beantwoord door Cesar in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
Hoi, Klaas
Ik heb de oude tegels 30x30 er nog niet uitgehaald, maar ik verwacht dat daar zoon 20 cm zand onderligt, en mischien ook nog wel puin! (oude woning).
Deze tegels wou ik er uit halen en dan nog 10 cm nieuw zand er op gooien. (dus totaal 30 cm zand)
Daarna alles goed aantrillen en met cement verstevigen...
Denk dat ik het maar op deze manier ga doen....

Lees meer
24 juli 2008 07:16 #8 door Danos
Beantwoord door Danos in topic Oprit bestraten met tegels of met klinkers?
20cm zandbed is voldoende, tegels van 5cm moet ook voldoende zijn.

Hou er wel rekening mee dat sommige auto's olie lekken, met als gevolg enorm lelijke vlekken op de tegels.

Meng een klein beetje portlandcement door je zandbed voor extra stevigheid.

Andere optie is om stabilisatiematten te gebruiken, met afwerking van split. Geen problemen met afwatering, olie verlies, verzakkingen etc.

succes

Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden

© FANtv.nl