Suzuki crossmodellen 2006
In 2005 domineerde Suzuki met Ricky Carmichael het complete cross-seizoen met de RM250 en de nieuwe RM-Z450. Voor 2006 zijn deze beide motoren compleet vernieuwd evenals de RM125.
RM-Z450
De nieuwe RM-Z450 heeft het afgelopen seizoen bewezen sterk te zijn. De RM-Z450 heeft een uitgebalanceerd vermogen en biedt een goed doseerbare vermogensafgifte. Dit in combinatie met een goede handelbaarheid. De RM-Z450 heeft een laag gewicht en een goed doseerbare vermogen. In praktijk bewijst de handelbaarheid zich vooral in het uitkomen van bochten.
Voor 2006 is het inlaatkanaal van de RM-Z450 aangepast, de carburatie-setting is gewijzigd en de onstekingsafstelling is geoptimaliseerd. Dit alles leidt tot meer vermogen, vooral in het lage- en middentoerengebied.
De olieschraapveren van de zuiger zijn nu voorzien van een chroom-nitride laag, welke door middel van een speciaal PVD (Physical Vapor Deposit) procédé is aangebracht; bij dit procédé wordt de chroom-nitride verdampt en in vacuüm omgeving aangebracht. Dit resulteert in een coating – ook getest en toegepast in de GSX-R1000 – met een uniforme dikte en een gladder resultaat dan conventioneel verchromen waardoor interne wrijving en olieverbruik wordt gereduceerd en waarbij de afdichting tussen zuiger en cilinder wordt verbeterd voor meer vermogen.
De eindoverbrenging van de RM-Z450 is dankzij het toegenomen vermogen gewijzigd van 49/14 naar 48/14. Dit zorgt voor meer vermogen bij ieder toerental. Ook de schakelvorken zijn aangepast voor een beter gevoel tijdens het schakelen.
Zowel de voor- als achtervering hebben een nieuwe, verbeterde, afstelling gekregen voor meer stabiliteit op rechte stukken en een betere handelbaarheid in de bochten. De RM-Z450 van 2006 heeft een gemodificeerd balhoofd en de achterbrug is nu 5 mm langer, wijzigingen waarbij in uitgebreide testen is gebleken, dat deze zorgen voor een betere tractie bij een hobbelige ondergrond. Tot slot is ook de hot starter naar het stuur verplaatst voor meer gebruiksgemak.
RM250
De RM250 won in 2005 race na race tijdens het Amerikaanse Supercross kampioenschap. In samenwerking met Supercross wereldkampioen Ricky Carmicheal is de RM250 verbeterd.
Een bredere vermogensafgifte voor een betere trekkracht bij lage en midden toerentallen is bereikt door een gewijzigde primaire compressie verhouding, gewijzigde uitlaatpoort en kleppen, carbonfiber membraam kleppen, een nieuw ontworpen inlaatpoort, een nieuw ontworpen luchtfilterhuis, een nieuw spruitstuk en een nieuwe ontstekingskarakteristiek.
De RM250 motor is gemonteerd in een enkel ruggengraat- dubbel wiegframe van chroom molybdeen staal en met rechthoekige buizen aan de achterzijde. Voorzien van een aluminium achterframe en een aluminium achterbrug met nieuwe, langere profielen voor meer stijfheid.
Een nieuw ontworpen koppelingshuis en koppelingsplaten van duurzamer materiaal verhogen de betrouwbaarheid van de RM250 en zorgen dat de koppeling makkelijker te bedienen is. Net als bij de RM-Z450 heeft ook de voor- en achtervering een verbeterde afstelling gekregen voor meer stabiliteit op de rechte stukken en een betere handelbaarheid in de bochten. Tot slot is een Renthal Fat Bar taps toelopend aluminium stuur gemonteerd voor minder vibraties aan de handgrepen, minder gewicht en een goed stuurgevoel.
RM125
De RM125 heeft voor 2006 een verbeterde afstelling voor de voor- en achtervering gekregen voor nog meer stabiliteit op de rechte stukken en een nog betere handelbaarheid in de bochten. Daarnaast zorgt het taps toelopende aluminium Renthal Fat Bar stuur voor minder vibraties aan de handgrepen en een goed stuurgevoel.
Voor 2006 beschikt de RM125 ook over een kleinere diameter blokkeerpen van de zuigerveer om een betere afdichting en meer vermogen te bewerkstelligen. Een nieuwe vormgegeven inlaat membraam, een nieuw ontworpen uitlaatbocht, een nieuw ontworpen luchtfilterhuis, een gewijzigd krukas balansgewicht en een nieuwe ontsteking- karakteristiek zorgen voor meer vermogen in het lage en midden toerengebied.