50 jaar Yamaha: de jaren vijftig
Yamaha ontwikkelde in 1955 z'n eerste motor, de YA-1. Het bedrijf had in de begin jaren 274 werknemers en produceerde ongeveer 200 motoren per maand. De motoren werden geproduceerd in een houten gebouw dat dienst deed als fabriek.
1955: YA-1
Terwijl Japan economische vooruitgang boekte, ging het met de motorfabrikanten niet goed. Veel fabrieken moesten de deuren sluiten. Ondanks de ongunstige marktsituatie besloot Yamaha toch motoren te gaan produceren. Belangrijk voor de beslissing was de uitkomst van een studiegroep die door Yamaha naar Europa was gestuurd.
Het niveau van de motorfabrikanten in Europa was een stuk hoger dan die uit Japan. Als Yamaha er in zou slagen een motor te bouwen die in de buurt zou komen van bijvoorbeeld de Duitse motoren, dan zou het mogelijk moeten zijn om het Yamaha motorfietsen project te laten slagen.
De YA-1 was de eerste motor van Yamaha en was in die tijd een opvallende verschijning. De meeste motorfietsen hadden namelijk een zwart design. De motorfiets van Yamaha was rood en kreeg daardoor de bijnaam 'Red Dragonfly'.
Het eerste model van Yamaha werd gebaseerd op de Duitse DKW RT125. DKW was in die tijd één van de grootste bouwers van motorfietsen. De RT125 was een eenvoudig model waar veel van geleerd kon worden. Het was dan ook het meest gekopieerde model.
De YA-1 was door hoge kwaliteitseisen van Yamaha erg prijzig. Er werden 11.088 van geproduceerd.
1956: YC-1
De YC-1 was een luxe versie van de YA-1. De komst van de YC-1 was een goede impuls voor het merk Yamaha. Het Japanse bedrijf was namelijk een laatkomer op de markt van de motorindustrie.
1957: YD-1
De YD-1 werd ontworpen als de '250 cc voor de Japanner'. De motor was compact, makkelijk te berijden voor de kleine Japanners en had een dynamisch ontwerp. Daarnaast was de motor voorzien van het eerste 2-cilinder motorblok van Yamaha.
De Japanse motorfabrikanten keken bij de ontwikkeling nadrukkelijk naar de Duitse motormarkt. Het was de bedoeling van Yamaha om de 250cc YD-1 te baseren op de MB250 van het Duitse Adlar. Adlar had namelijk een hele goede reputatie bij Europese motorrijders. Yamaha had besloten om de basis van de Adlar te kopieëren en zelf het design aan te passen.
De plannen gingen echter onder druk van een groep jonge engineers van Yamaha niet door, omdat zij zichzelf wilden bewijzen . Ze hadden genoeg vertrouwen opgebouwd door het bouwen van de YC-1 en YA-1.
Yamaha bouwde uiteindelijk zelf een motor en sloeg zo een nieuwe weg in. De bouw ging echter niet soepel omdat niemand ervaring had om vanaf stap één te beginnen.
Yamaha wilde in de YD-1 een 250cc 2-cilinder motorblok hangen, waardoor het bedrijf de eerste Japanse motorfabrikant werd die een motorblok ging bouwen met 2-cilinders. De Japanse motorfabrikant gebruikte wel het motorblok van de Adlar MB250 als studiemodel. De 2-cilinder van Yamaha produceerde 14,5 pk.
1959: YDS-1
Bij de YDS-1 ging Yamaha door op de sportieve weg die ze met de YC-1 waren ingeslagen. De YDS-1 kreeg een 20 pk sterke motor met een vijfversnellingsbak. Deze sportieve bike staat bekend als het eerste Japanse sportmodel.
Yamaha had door het sportieve uiterlijk en revolutionaire ontwerp veel aanhangers gekregen. De YDS-1 ging in 1959 de markt op. De motor kreeg een wit met goud kleurenschema.