FANtv-nl-logo-mobile

Suzuki Hayabuska

Suzuki presenteerde het nieuwe model. Als als je goed kijkt is alles aan de snelheidsduivel veranderd.



De Hayabusa heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een legende in de motorwereld. Een machine die de naam kreeg van een Japanse valk die er om bekend stond makkelijk door de wind te “snijden”. Het was en is een motor die zulke enorme prestaties leverde die elke concurrent ver achter zich liet. Tot vorig jaar de ZZR1400 op de markt kwam, die probeerde de Hayabusa een beetje van zijn troon te stoten. Er moest dus een nieuwe Hayabusa komen, een update van de legende. Het motorblok moest efficiënter en soepeler gaan lopen, meer inhoud, een bredere koppelband, een betere kracht/gewichtsverhouding en uiteraard minder uitstoot.


De nieuwe Hayabusa heeft een verbeterde aerodynamica en windbescherming, een gladder bodywork en betere luchtgeleiding over de berijder. Alle veranderingen zijn getest in de windtunnel met in het achterhoofd dat de motor bereden moet worden. Zowel rechtop als gedoken achter het windscherm. De kuip is iets breder geworden en het windscherm is 15mm hoger geworden om weerstand van knieën die buiten de kuip steken te verminderen. Ook de aanhechtingspunten tussen de kuipdelen zijn gladder geworden, zonder uitstekende schroeven. Tevens werden de vorm en de diameter van de luchtkanalen in de kuip aangepast en de top van de brandstoftank is verlaagd om meer ruimte te bieden aan de helm van de berijder als hij achter het windscherm wil duiken. De richtingaanwijzers in de kuip zijn zo gebouwd dat ze precies in de uiteinden van de ram-air kanalen passen, zo steken ze niet uit. De achterkant heeft nog steeds de ronde vormen van het vorige model, maar is volledig aangepast. De richtingaanwijzers zijn mooi geïntegreerd in de kont en geven samen met het achterlicht dezelfde straaljager-achtige vorm die we ook bij de GSX-R serie zien.


De basislayout van het motorblok is ongeveer hetzelfde gebleven. Vloeistofkoeling, ram-air, brandstofinjectie en holle dubbele bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per cilinder aandrijven. De cilinders zijn nu voorzien van een nikkel-fosfor-siliconen coating die de afgifte van hitte en de duurzaamheid verbetert. Het motorblok van de Hayabusa heeft nu een inhoud gekregen van 1340cc. Dit komt door de vergroting van de slag van de zuiger van 2mm. De boring is wel hetzelfde gebleven, namelijk 81mm. Het motorblok is dus nu niet alleen sterker over de hele toerenband, maar ook zuiniger en heeft een verbeterde gasreactie.



Ook de Hayabusa heeft het nieuwe Suzuki Drive Mode Selector systeem aan boord. Die stelt de berijder in staat tijden het rijden de beste mapping te kiezen voor de situatie waar hij zich in bevindt. Het zijn er in totaal drie, om een voorbeeld te noemen kan de berijder een mapping kiezen voor snelweggebruik en een mapping voor bijvoorbeeld krappe bochten. Stand A levert de normale kracht voor de motor, stand B zorgt er voor dat het koppel lineair afgegeven wordt en stand C zorgt voor een totale lineaire krachtafgifte door de hele toerenband.


Het chassis van de motor werd ook helemaal aangepast. Het frame is lichter, de stijfheid van de achterbrug is verhoogd met 10 procent en het subframe is aangepast om meer gewicht aan te kunnen. Tevens is de zit van de passagier 17mm verlaagd. De wielbasis is nog steeds 1485mm.


De 43mm upside down voorpoten zijn voorzien van een DLC (Diamond Like Coating) die het in- en uitveren van de poten verbeteren. Veervoorspanning, compressie demping en rebound demping zijn volledig instelbaar. Ook heeft de Hayabusa radiaal opgehangen remmen gekregen. Aan de achterkant zit een enkele KYB schokdemper voorzien van een progressieve link. Ook deze is volledig instelbaar.


Al met al een zeer moderne nieuwe versie van de Hayabusa die dit jaar in vier kleuren beschikbaar is: oranje/zwart, metallic grijs/zwart, wit/zilver en blauw/zwart.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl