FANtv-nl-logo-mobile

Honda introduceert nieuwe Transalp

De Transalp is natuurlijk een bekend, langlopend model van Honda. Voor het modeljaar 2008 is dit model weer helemaal aangepast.


De motor heeft een compleet nieuwe Adventure Sports styling gekregen, sportief, een stuk agressiever en uiteraard voorzien van de laatste “outdoor” snufjes.



Om er wat gedetailleerder op in te gaan: de voorkuip is compacter en smaller geworden, terwijl er wel extra aandacht is besteedt aan windbescherming en comfort. Er is een nieuwe koplamp geplaatst, die meer lichtopbrengst heeft en tegelijkertijd betere looks biedt. Het instrumentenpaneel is compacter, functioneler en praktischer geworden. De benzinetank is kleiner geworden, maar door een zuiniger verbruik is wel de actieradius vergroot. De zit is smaller geworden en er is veel aandacht besteedt aan de ergonomie, zodat je goed en makkelijk met je benen bij de grond kunt komen. De uitlaat is compacter geworden en steekt net aan de zijkant onder de bijrijderzit vandaan. Er zit tevens een nieuw ontworpen bagagerek op de achterkant van de motor met hierin geïntegreerde handvaten voor de bijrijder. Ook opvallend is de onderkuip die bescherming moet bieden aan het blok. Dit is niet zomaar een vierkante plaat, maar is mooi rond in het design meegenomen. Ook de bestickering van het kuipwerk is uniek te noemen. Het moet een soort van GPS beeld voorstellen, waarin ook de nummers opgenomen zijn van één van de hoogst bereikbare asfaltwegen: de Col de la Bonette in de zuidelijke Franse Alpen. De motor wordt afgemaakt door twee zwarte geanodiseerde aluminium spaakwielen.



Ook het motorblok is nieuw. Het is een 680cc vloeistofgekoeld V-Twin motorblok met vier kleppen per cilinder, een nieuw brandstofinjectiesysteem en een HECS3 oxygen-sensing catalytic low emissions systeem. Het motorblok is zo afgesteld dat het tegemoet komt aan alle omstandigheden, zowel op de weg als naast de weg.



Het frame, chassis en de veringscomponenten zijn niet veranderd ten opzichte van het huidige model, maar de motor is over het geheel compacter en de rijderpositie is lager geworden. Wel is de katalysator iets lager geplaatst, wat de massacentralisatie van de motor en dus het rijgedrag ten goede komt. Wel opvallend is dat het voorwiel kleiner is geworden: van 21” naar 19”. Honda heeft hiervoor gekozen omdat een kleiner voorwiel het rijden in de stad verbeterd. Ook het achterwiel is aangepast, van 120/90 naar 130/80 voor verbeterde stabiliteit, zeker in bochten. Tevens is de wielbasis iets verlengd om meer stabiliteit op hoge snelheden te verkrijgen.


Uiteraard is de motor ook met een Combined ABS systeem te krijgen.1

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl