FANtv-nl-logo-mobile

Kawasaki 2008

Ook Kawasaki heeft de mogelijkheid in Parijs aangegrepen om een aantal nieuwe modellen en vernieuwingen aan het bestaande gamma te presenteren.


In het Equinoxe, een zalencomplex in het zuiden van Parijs gaf Kawasaki een exclusieve “modeshow” met als hoofdrolspelers de Kawasaki Ninja 250, de nieuwe ZX-10R, de nu met ABS uitgeruste ZZR1400 en de nieuwe VN-2000.


Kawasaki Ninja ZX-10R
Voor de Ninja ZX-10R voor 2008 stond de Kawasaki-technici een uiterst communicatieve machine voor ogen die de wisselwerking tussen rijder en motor naar het niveau van de professionele racerij zou tillen. Het chassis moest een hoog feedbackniveau combineren met een grote gevoeligheid voor rijderinput - en dat alles in een voor massaproductie geschikte vorm. Geen eenvoudige opdracht! Maar door hun ervaring met alle zware en middelzware supersportmodellen sinds de Ninja ZX-6R/6RR van 2003 en hun directe betrokkenheid bij Kawasaki's superbike-activiteiten wisten de technici de opdracht te volbrengen.


Om het hoge prestatieniveau van motor en chassis te bereiken dat vereist is om professionele rijders tevreden te stellen, begon de ontwikkeling van de Ninja ZX-10R voor 2008 met het creëren van de ideale superbike. Deze werd vervolgens aangepast tot een high-end-wegmodel dat ook geschikt is voor rijders van gemiddeld niveau.
In een cyclisch proces werden eerst de motor- en framecomponenten getest op een van de fabrieks-superbikes. Door de samenwerking met professionele rijders konden de onderdelen tot de limiet worden getest. Natuurlijk werd de compatibiliteit met hoogwaardige, voor het circuit afgestelde veringen, slicks etc. gecontroleerd, maar er werd ook gekeken naar prestaties in echte races.

Onderdelen die goed genoeg werden bevonden voor het fabrieksteam werden vervolgens getest op een machine voor massaproductie, aangepast, opnieuw getest en vervolgens opnieuw aangepast. Dit proces werd herhaald met verschillende onderdelen, zodat langzaam de ultieme machine ontstond die kon meedoen op het hoogste niveau.


De motor, die werd ontworpen voor superbike-racepotentieel, levert in het lage- en middelhogetoerenbereik dezelfde prestaties als zijn voorganger maar biedt bovenin de prestaties die nodig zijn voor het circuit. Het backboneframe van de Ninja ZX-10R is door de jaren heen volwassen geworden en gerijpt in de nationale racecompetities. Dankzij een rijderinterface die het contact tussen rijder en machine optimaliseert, ontvangt de rijder gedetailleerde informatie over de toestand van het wegdek, de grip van de banden, de veerwerking en zelfs de buiging van het frame - kortom, alles wat de machine doet. Dit is essentieel om te bepalen hoe dicht de machine zich bij de limiet bevindt.


Volgens Kawasaki biedt de Ninja ZX-10R de rijder maximale controle. Input van de rijder wordt beloond met een uitstekend weggedrag en een alerte respons. Bovendien vragen zelfs systemen die zijn ontworpen om sneller te kunnen rijden een bewuste actie van de rijder.


Wat de styling betreft zijn de technici al even grondig te werk gegaan. Het compromisloze uiterlijk van de Ninja ZX-10R is het resultaat van een streven naar het meest compact mogelijke ontwerp met een uitstraling die Kawasaki's ultieme supersportmodel in de literklasse waardig is.


De nieuwe Ninja ZX-10R biedt een overvloed aan grondig beproefde mogelijkheden en voldoet zelfs aan de eisen van fabrieksrijders, voor wie interactieve communicatie met de machine een voorwaarde is voor topprestaties.


Kawasaki Ninja 250R
Over de Ninja 250R zegt Kawasaki graag het volgende: “Of de rit nu door de stad of over landweggetjes gaat, de lichte, rijdervriendelijke Ninja 250R biedt een spectaculaire rijervaring! Met zijn toegankelijke motorkarakter, compacte, lichte chassis en complete supersportstyling biedt dit model zeer sportieve prestaties aan rijders van elk vaardigheidsniveau”. Krasse uitspraak over een 250cc wegmotor, maar we zijn uiteraard benieuwd.


Dit lichte Ninja-model wordt aangedreven door een krachtige 249cm3-parallel-twinmotor en biedt allerlei rijdervriendelijke kenmerken zoals een lage zithoogte, soepel werkende bedieningselementen en een comfortabele rijpositie. Net als bij de Ninja ZX-10R en ZX-6R supersportmachines ligt de controle bij de Ninja 250R volledig in handen van de rijder, wat deze machine echt een beleving moet maken volgens de contructeurs.

Door zijn soepele bediening en alerte gasrespons moet de Ninja 250R veel rijplezier in de stad bieden. Het model heeft 17-inch wielen voor een neutraal rijgedrag en stabiliteit. Schijfremmen met twee zuigers koppelen een groot, nauwkeurig doseerbaar remvermogen aan een soepele bediening. Net als Kawasaki's andere sportmodellen is de Ninja 250R voorzien van wave-type remschijven voor een efficiënte warmteafvoer. Een natuurlijke, rechte rijpositie en comfortabele ergonomie bieden rijders het gevoel van controle dat nodig is voor het actieve, sportieve gebruik waarvoor de Ninja 250R is ontworpen.


De motor heeft een agressieve Ninja styling, een omhooglopende uitlaatdemper en een sportieve duozadel. De koppartij lijkt wat simpel door de enkele koplamp, maar het is wel duidelijk Kawasaki. De stroomlijnpanelen en het windscherm bieden een goede bescherming tegen de rijwind in de meest uiteenlopende rijsituaties.


Kawasaki sluit de presentatie af met enige trots over hun nieuwe “kleintje”: “De succesvolle mengeling van een rijdervriendelijke motor en hoge chasis-stabiliteit met de hoogwaardige styling van de Ninja 250R laat zien hoe fijn klein kan zijn.”  Lief he..


Kawasaki ZZR 1400
Het vlaggeschip van Kawasaki is vernieuwd. Dankzij wijzigingen aan de motor en het uitlaatsysteem voldoet de ZZR1400 voor 2008 aan de strenge Euro III-emissienormen. Door vermindering van het mechanische geluid zijn niet alleen vermogensvallen geminimaliseerd, maar is tevens het algemene motorkarakter verbeterd en is het maximumvermogen verhoogd.


De belangrijkste kenmerken zijn uiteraard nog steeds het hoge vermogen en koppel uit het 1.352cm3 motorblok met vier cilinders in lijn. Stabiliteit en intuïtief rijgemak dankzij het goed uitgebalanceerde aluminium monocoqueframe. Veel feedback en controle dankzij de upside-downvoorvork van 43 mm en volledig verstelbare Uni-Trak achtervering. Optimaal remvermogen en -gevoel door drie wave-type-schijfremmen, radiaal geplaatste voorremklauwen en een hoofdremcilinder met radiale pomp. Hoogwaardige rijeigenschappen door ergonomisch ontwerp en ontspannen rijpositie.

De avant-gardistische vormgeving is behouden gebleven, maar dat is natuurlijk niet zo gek nog, de machine is pas een jaar geleden voor het eerst geintroduceert. Algemeen gezien is het totale potentieel van de ZZR1400 vergroot. De emissie- en geluidsniveaus zijn lager, het maximumvermogen is hoger, het middelhoge-toerenbereik biedt een soepeler verloop en het koppel bij lage toerentallen is verhoogd.


Kawasaki VN-2000 Classic
Voor de 2008 VN2000 Classic heeft Kawasaki de beste elementen van zijn top-end toermachine opnieuw ontworpen in een tijdloze, klassieke stijl.


De VN2000 Classic levert een hoog vermogen en koppel en heeft één van de grootste V-twin motorblokken ter wereld op een productiemodel. De emissies zijn verder teruggebracht door aanpassingen die waarborgen dat de VN2000 Classic voldoet aan de strenge Euro III-normen.

Het lange, lage chassis geeft een mooie lijn aan de motor. De gewelfde contouren van de tank, de spatborden en de zwaar verchroomde details duiden op hoge kwaliteit, comfort en betrouwbaarheid die klanten verwachten van een topmodel. Een klassiek vormgegeven koplamp versterkt het tijdloze cruiser uiterlijk van de machine en onderscheidt deze verder van de eerder verschenen VN2000.


Laten we eens even kijken naar een aantal andere verschillen ten opzichte van de eerdere VN2000:


· Stuur met 'buckhorn'-buiging voor een verbeterd stuurcomfort.
· Dikker, opnieuw ontworpen passagierszadel voor een groter zitcomfort.
· Gegraveerd label op het luchtfilterdeksel aan de rechterkant.
· Opvallende nieuwe wijzerplaat op de snelheidsmeter.
· Contactslot op de brandstoftank.


Prijzen en releasedata zijn nog niet bij ons bekend.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl