BMW R 1200 GS
Tijdens de EICMA in Milaan presenteert BMW Motorrad de derde generatie van de BMW R 1200 GS. Tegelijkertijd maakt ook de vernieuwde R 1200 GS Adventure zijn opwachting.
Voor modeljaar 2008 hebben beide modellen enkele opvallende wijzigingen ondergaan. Uiterlijk valt de derde generatie van de BMW R 1200 GS onder meer op door roestvrijstalen kappen aan weerszijden van de tank, terwijl de vorm van het voorspatbord meer aansluit bij het dynamische design.
Voor de BMW R 1200 GS heeft BMW Motorrad zich nog meer dan voorheen toegelegd op rijcomfort, wat heeft geresulteerd in een steviger voorzadel en een verstelbaar stuur dat vooral tijdens staand rijden in het terrein voordelen biedt.
De BMW R 1200 GS Adventure onderscheidt zich net als voorheen met een iets completere uitrusting waarbij de focus meer ligt op enduro-rijden. In technisch opzicht is de belangrijkste wijziging wellicht het met vijf procent toegenomen vermogen. Dat betekent dat de 1.170 cc metende tweecilinder boxermotor voortaan een vermogen van 105 pk levert.
Een belangrijke toevoeging aan de optielijst van beide modellen is Enduro ESA, een op het terrein toegesneden variant van de technologie die BMW Motorrad in 2004 met veel succes heeft geïntroduceerd op de BMW K 1200 S. Dankzij Enduro ESA krijgen de BMW R 1200 GS en BMW R 1200 GS Adventure de beschikking over een rijwielgedeelte dat met een simpele druk op de knop kan worden aangepast aan de rijomstandigheden en de belading. Zo kan Enduro ESA bijvoorbeeld worden ingesteld op de standen Sport, Normal of Comfort voor rijden op de openbare weg. In het terrein kan de bestuurder kiezen uit de standen Soft, Normal en Hard, waarbij het frame door middel van de veervoorspanning twee centimeter kan worden verhoogd voor meer bodemvrijheid.