FANtv-nl-logo-mobile

Hayabusa 1300: Frame, aërodynamica en techniek

De Suzuki Hayabusha is de snelste productiemotor die er te koop is. Eerder keken we naar de aandrijving, nu naar de andere onderdelen van dit racemonster.


Aërodynamica
De Hayabusa staat bekend om zijn gestroomlijnde, in de windtunnel ontwikkelde aërodynamische vorm.


Daarbij lag bij de windtunneltests voor de Hayabusa het accent op het verbeteren van de bescherming tegen de wind – door de wind nog beter om en over de rijder te geleiden – zowel bij een normale zitpositie als weggedoken achter de kuipruit.



De kuip is ten opzichte van het eerdere model iets breder geworden en de kuipruit is 15 mm hoger, waardoor de knieën, ellebogen, handen en voeten van de rijder minder weerstand veroorzaken. De bovenste rand van de kuipruit is gewijzigd en de verbindingen tussen de zijdelen van de kuip zijn vloeiender, zonder uitstekende bevestigingsdelen.


De vorm en de diameter van de luchtinlaatopeningen in de kuip zijn eveneens gewijzigd en de brandstoftank is lager, zodat de rijder verder achter de kuip kan wegduiken als hij deelneemt aan een circuitdag.



De krachtige vorm van de geïntegreerde richtingaanwijzers aan de voorkant is verfijnd en de richtingaanwijzer vormt de buitenrand van de ram-air luchtinlaat aan beide zijden van de kuip. De gestroomlijnde uitstulpingen aan de unieke achterzijde herbergen de richtingaanwijzers achter en geven de achterzijde het aanzicht van een straalmotor


Compleet instrumentenpaneel
Het instrumentenpaneel van de Hayabusa bestaat uit vier ronde analoge meters: een door een stappenmotor aangedreven toerenteller, een snelheidsmeter, een brandstofmeter en een koelvloeistoftemperatuurmeter. LED's worden gebruikt voor de programmeerbare toerentalindicator, het waarschuwingslampje voor een laag brandstofniveau, het controlelampje voor de neutraalstand, de controlelampjes voor de richtingaanwijzers, het controlelampje voor het grootlicht, het waarschuwingslampje voor een te hoge koelvloeistoftemperatuur, het waarschuwingslampje voor de oliedruk en het waarschuwingslampje voor het brandstofinspuitsysteem.



In het ronde, centraal geplaatste LCD-informatiepaneel zijn de klok, de schakelstandindicator, de S-DMS-indicator, de kilometerteller en de dubbele dagteller ondergebracht. De glanzend zilvermetallic randen rond de analoge instrumenten en het LCD-paneel doen denken aan de Amerikaanse GT muscle cars.


Het controlelampje voor het toerental kan worden geprogrammeerd op een toerental tussen 4.000 en 11.500 omw/min en kan knipperen of continu blijven branden.


Unieke verlichting
Het direct herkenbare karakter van de koplamp en het achterlicht van de Hayabusa is behouden gebleven, al zijn er wel detailwijzigingen doorgevoerd vanwege de aërodynamische veranderingen. In de koplamp zijn boven elkaar een projectorgrootlicht en een halogeen multireflector dimlicht geplaatst. Het projectorgrootlicht voor 2008 is compacter en lichter en heeft tegelijkertijd een hogere lichtopbrengst. Het vermogen van het grootlicht is 65 W.






Het achterlicht is voorzien van LED's met een heldere binnenste lens en een rode buitenste lens. LED's branden feller en zijn duurzamer dan traditionele gloeilampen
 
Het frame en techniek
Het rijwielgedeelte van de Hayabusa, dat zich ruimschoots bewezen heeft, is vanaf modeljaar 2008 verder verbeterd, met detailwijzigingen aan het lichtmetalen twin-spar frame, dat opgebouwd is uit een combinatie van gegoten en geëxtrudeerde componenten. Het frame zelf is iets lichter geworden omdat overbodige steunen zijn vervallen. De torsiestijfheid van de uit lichtmetaal met een rechthoekige doorsnede vervaardigde swingarm is met 10% vergroot dankzij een inwendige rib tussen de verticale wanden van de geëxtrudeerde armen.


Het achtersubframe is nu vervaardigd van rechthoekige stalen buis voor een hoger draagvermogen en de zadelrails zijn 17 mm lager geplaatst om de zithoogte voor de passagier te verlagen.


De wielbasis blijft 1.485 mm en de balhoofdhoek 24,2 graden de naloop resp. 98 mm.




De 43 mm veerpoten van de upside down KYB-voorvork hebben een DLC-behandeling (Diamond-Like Coating) ondergaan om de wrijving te reduceren en de reactie op kleine oneffenheden in het wegdek te verbeteren.


De veervoorspanning, de ingaande en de uitgaande demping zijn volledig instelbaar en de veerweg is nog steeds 120 mm.

   


De enkele KYB achterschokdemper is voorzien van een progressief hevelsysteem en heeft eveneens een volledig instelbare veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping. De diameter van de schokdemperzuiger is 43 mm, die van de zuigerstang 14 mm. De veerweg achter is 140 mm gebleven.




De nieuw ontworpen gegoten driespaaks lichtmetalen velgen ogen gestroomlijnder en zijn niet zwaarder geworden.


De velgmaat voor is 3.50 x 17 inch en achter 6.00 x 17 inch. De bandenmaat van de Bridgestone radiaalbanden is 120/70ZR17 en 190/50ZR17 achter.


De uit de racerij afkomstige radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen van TOKICO zijn uitgerust met aluminium zuigers en leveren een hogere remkracht. Daarom kon de diameter van de twee zwevende remschijven voor worden verkleind van 320 mm (12,6 inch) naar 310 mm (12,2 inch) terwijl de dikte vergroot is van 5,0 mm naar 5,5 mm. De kleinere diameter van de remschijven voor verlaagt het onafgeveerd gewicht en de massatraagheid, waardoor de wegligging wordt verbeterd.


  



De schuivende TOKICO achterremklauw met enkele zuiger grijpt aan op een grotere en dikkere remschijf met een diameter van 260 mm (10,24 inch) en een dikte van 5,5 mm. De afmetingen van de vorige remschijf waren 240 mm (9,45 inch) en 5,0 mm.


De Hayabusa is standaard voorzien van een stuurdemper voor extra stabiliteit op hoge snelheid.

Vergelijkbare artikelen