Ducati ST3 en ST4
Ducati ST3 en ST4
Vandaag in de rij-impressie nemen we de Ducati ST3 en ST4s ABS onder de loep. En echt geluk hadden we niet, want toen we opstapten regende het pijpenstelen. Vol verwachting gingen we toch onderweg.
We bekeken de gloednieuwe ST3 even van dichtbij. Aan de voorkant vonden we meteen de Showa upside-down voorvork met regelbare ingaande demping en twee 320 mm schijven met Brembo vierzuiger klauwen.
De neus van de ST3 is volledig aangepast aan de nieuwste sportieve trends, maar ook zo gestyled dat hij een betere windbescherming bied op hoge snelheden.
En dat kon Bart onderweg echt merken, hoe hoog of laag je ook zit, de turbulentie valt ongelofelijk mee.
Bovenop de voorvork vonden we ook een handigheid, de stuurhelften zijn in hoogte verstelbaar. Je kunt de hoogte dus goed afstellen aan je eigen eisen.
Als je even om de motor heenloopt en aan de achterkant kijkt, dan vallen meteen de twee aan beide kanten van de motor geplaatste uitlaatdempers op. Deze zijn in hoogte verstelbaar. Waardoor in de lage stand meer ruimte is voor koffers, maar de uitlaten niet het risco lopen op de grond te komen.
En een kijkje onder de buddyseat, die aan de achterkant met een sleutel losgekoppeld wordt levert ons de nodige ruimte voor wat kleine bagage en een sleutelsetje op. Tevens heeft het voorvorkslot een keurige eigen bergplaats.
We strippen de motor even van zijn kuip om wat meer naar de onderliggende techniek van de ST3 te kijken. De motor is uitgerust met een vloeistofgekoeld 90 graden V-Twin blok. Met in het geval van de ST3 een vernieuwing bij Ducati, de 3 kleppen per cilinder. Twee inlaat en één uitlaatklep. Oftewel de Desmo-très.
Dit systeem zorgt voor een compromis tussen een vierklepper met hoog vermogen en een tweeklepper met een soepel koppel.
De aerodynamisch gestylde kuip van de ST3 vinden we ook terug op de vernieuwde ST4s ABS, en met name de goed ontwikkelde ruit, die net als bij de ST3 echt voor een verbazingwekkende bescherming en turbulentievermindering zorgt.
Ook de vernieuwde ST4s ABS nemen we even onder de loep.
Aan de voorkant vinden we de tin coated Showa upside-down voorvork terug, maar bij deze motor is hij volledig instelbaar.
En ook de sportieve look is bij de ST4s ABS toegepast, wat inhoud dat nu de hele tourserie van Ducati volledig is aangepast aan de nieuwste trend.
En naast de in hoogte verstelbare uitlaatdempers en de aluminium achtervork vinden we op de ST4s ook een speciaal voor Ducati ontwikkeld ABS systeem terug.
De achtervering met öhlins demper van de ST4s ABS is volledig instelbaar waarmee je in één draai aan de knop de motor ook reisklaar maakt voor een trip met passagier.
Het dashboard van de ST4s ABS is net als bij de ST3 afgeleid van de multistrada. Naast de standaard functies als snelheid en toerental vinden we ook benzinegebruik, resterend aantal kilometers en gemiddelde snelheid terug. Tevens is hier de hoogte van de koplampen electrisch in te stellen.
Rijden op de ST3 en ST4s ABS is volgens ons een echte belevenis, het comfort is dankzij de nieuwe zachtere en beter gevormde buddyseats behoorlijk verhoogd. En de stuur en rijeigenschappen van de motoren zijn zo goed dat je met een grijns op je gezicht ondanks de regen die wij hadden wil blijven rijden.