FANtv-nl-logo-mobile

Motorrijden in de bergen

Wat is er nu mooier dan de motor pakken en bepakt en bezakt de wijde wereld in trekken? Toch is het belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je het avontuur tegemoet rijdt.

Motorrijden in het buitenland is namelijk heel anders dan in ons vlakke Nederland met de vaak - voor buitenlandse begrippen - flauwe bochten. Hoe kun je nu het veiligste een bocht nemen? Waar moet je allemaal op letten in de bergen?

 

De bochten in het buitenland kunnen een heel stuk scherper zijn dan je over het algemeen in Nederland tegenkomt. Veel motorrijders verkijken zich hier snel op. Daarom is het goed om te weten welke lijn je het beste kunt aanhouden. Het belangrijkste hierbij is zien en gezien worden. Dat doe je door in een bocht een zo recht mogelijke lijn te nemen.

Het klinkt waarschijnlijk onnatuurlijk, maar op die manier laat je je niet verrassen door bijvoorbeeld zand of olie op het wegdek.

Als je zo recht mogelijk rijdt, kun je er zonder problemen overheen rijden. Kom je een olievlek tegen als je hard en plat door de bocht gaat, dan ga je geheid onderuit.

Scherpe bocht 
Je kunt van tevoren al zien dat je een scherpe bocht nadert, bijvoorbeeld doordat er een rood-wit gestreept hek aan de buitenkant van de bocht staat. Zodra je zo'n waarschuwingssignaal ziet, pas dan meteen je snelheid aan.

Bij een bocht naar links moet je zorgen dat je zoveel mogelijk 'boven in een bocht' blijft rijden, dus zoveel mogelijk rechts van jouw weghelft. Zodra je weer de bocht in kunt kijken en dus ziet of er tegenliggers aankomen, snijd je de bocht aan de binnenkant (links van je eigen weghelft). Dit doe je natuurlijk niet als er tegenliggers zijn. Als je dicht bij de andere weghelft rijdt en je kantelt de motor om de bocht te nemen, hangt namelijk een gedeelte van jou en de motor op de andere rijbaan. Grote kans dat je dan een tegenligger raakt.

Hoogteverschil
De heuvels in Nederland zijn niet te vergelijken met de bergen in België, Frankrijk, Spanje of een ander land. Met dit hoogteverschil moet je zeker rekening houden. Zoek niet het steilste gedeelte op en zeker niet in een bocht. Grote kans dat je stil komt te staan en omvalt! Om dit helemaal te voorkomen, moet je genoeg gas geven, zodat de motor altijd in beweging is.

 

Mocht het toch gebeuren dat de berg steiler is dan je dacht en je stil komt te staan met je motor, knijp dan niet de koppeling in! Doe je dit wel, dan rijdt de motor net zo hard weer achteruit. Laat in zo'n geval de motor gewoon afslaan en vervolg je weg weer met de hellingproef.

Als je afdaalt, is het zaak zo min mogelijk te remmen. Je remmen worden anders door overbelasting witheet en je hebt grote kans dat ze niet meer werken.

Vergeet ook vooral het temperatuursverschil in de bergen niet. Houd er rekening mee het weer behoorlijk kan omslaan bij hoogteverschillen. Het ene moment rijd je nog in de zon, terwijl je het volgende moment wordt geteisterd door flinke regenbuien. Neem dus altijd warme kleren, regenkleding en een zonnebril mee.

 

Vergelijkbare artikelen