Motorbanden. Heel belangrijk!
Veel mensen onderschatten het belang van banden. Goed rubber is van levensbelang. De band is namelijk het enige contact met het wegdek.
Profieldiepte, bandenspanning en soort band zijn belangrijke zaken. Een band met onvoldoende profieldiepte is bijvoorbeeeld op nat wegdek gevaarlijk. Het profiel van een band zorgt voor de waterafvoer. Ook de rechtuitstabiliteit en de stuureigenschappen worden beïnvloed door de profieldiepte.
De profieldiepte van een nieuwe achterband is 4 tot 6 millimeter. Die van de voorband 4 à 5 millimeter. De wettelijk verplichte diepte bedraagt 1,6 millimeter, maar dat is eigenlijk al onvoldoende. De slijtage van een band moet regelmatig zijn. Een onregelmatig slijtagepatroon kan verschillenden oorzaken hebben. Enkelen voorbeelden zijn: onbalans, versleten schokdempers of een slechte sporing van de wielen. De juiste bandendruk is ook erg belangrijk. Een band met een te lage druk zorgt voor zwaar en onnauwkeurig stuurgedrag en slechtere wegligging. Daarnaast versnelt een te lage bandenspanning de slijtage van het rubber. Ook heeft het gevolgen voor de temperatuur van de band. Deze wordt dan snel te warm, vooral bij hogere snelheden. |
Een wat hogere bandenspanning dan voorgeschreven kan minder kwaad dan een te lage druk en is alleen minder comfortabel.
Motorfietsen heb je in verschillende soorten met verschillende eigenschappen. Dus voor een supersport heb je andere banden nodig dan voor een cruiser. Er zijn verschillende soorten banden namelijk: sport, toer, custom en all-/off-road banden.
Tags: banden