FANtv-nl-logo-mobile

Wat te doen bij een stroomstoring?

Je drukt op het lichtknopje en het licht gaat aan. Het is zo vanzelfsprekend dat je er niet eens meer over nadenkt. Totdat je te maken krijgt met een stroomstoring. Wat doe je dan?

Gelukkig komen deze storingen niet zo vaak voor. Dat lijkt logisch, want in Nederland hebben we een van de beste stroomvoorzieningen van Europa. Dat mag ook wel, want we betalen er genoeg voor. Misschien wel het meeste van Noord-Europa.

 


In Nederland

 

Onder de grond 
Het grote geheim is dat onze hoog- en laagspanningskabels onder de grond lopen. In het buitenland gebeurt dat niet. Daar hangen ze in de lucht. De kans is daardoor veel groter dat er zo'n kabel geraakt wordt en dat je zonder stroom komt te zitten. Natuurlijk kan het gebeuren dat er bij graafwerkzaamheden per ongeluk een stroomkabel geraakt wordt, maar dit zijn dan vaak laagspanningskabels. Hierdoor valt er maar een klein deel van de stroom uit.

Ook door de lucht 
Toch hebben we in Nederland ook hoogspanningskabels die door de lucht lopen. Deze dienen vooral voor lange afstanden. Maar ook hierdoor kan een stroomstoring ontstaan. Eind 2007 vloog er een helikopter van de landmacht tegen zo'n kabel aan en sloot toen de stroom af voor een deel van het land.

 

   
In het buitenland

 

Compensatie 
Het is erg vervelend als je zonder stoom komt te zitten. Er is geen licht, je vriezer ontdooit, kassa's van winkels doen het niet en ga zo maar door. Zonder stroom ben je eigenlijk nergens. Gelukkig voor ons heb je recht op een compensatie bij een lange stroomstoring. Als de storing langer duurt dan vier uur, heb je al recht op een vergoeding van 35 euro. Duurt de storing langer, dan kun je per vier uren geen stroom twintig euro krijgen. Bel – als dat mogelijk is – daarom meteen met de storingslijn (0800-9009). Je krijgt dan iemand aan de lijn die de stroomstoring registreert.

Meterkast 
Als de storing in je eigen huis zit, heb je natuurlijk geen recht op compensatie. Controleer daarom voordat je belt of de aardlekschakelaar in de meterkast niet omgesprongen is. Dat is de schakelaar met de 'T' erop. Is dit wel gebeurd, dan moet je controleren welke groep de storing veroorzaakt. Dit kun je doen door alle groepen uit te zetten en dan een voor een een groep aan te zetten. Nu kun je precies zien waar het probleem zich voordoet.

 

    

 

Ligt het probleem niet bij jou? Dan is het zaak om kaarsen te pakken, batterijen te voorschijn te halen en hopen dat de storing niet al te lang duurt.

Vergelijkbare artikelen